Volvo komt met driecilinder, Renault toont tweecilinder

volvo-drive-e-driecilinder

Nieuws over kleine motoren in overvloed de laatste tijd. Volvo heeft officieel haar driecilinder voorgesteld die tot 180 pk kan opwekken. Renault? Die stelden gisteren een tweecilinder diesel voor met turbo. Momentele nog conceptueel.

Laten we beginnen met Volvo, want die zijn uitermate fier op hun nieuwe Drive-e driecilinder torretjes. Daarvan rijden nu al de eerste prototypes rond en de motoren pakken uit met een Euro 7-norm en tot 180 pk. Hoewel je hem enkel zou verwachten in de kleinste modellen van het merk, plannen de Zweden toch ook om de motor te lepelen in de S60 en V60.

Daarmee zet Volvo haar streven naar performante kleine motoren verder. Vorig jaar noemde het merk een V8 nog een dinosauriër en enkele maanden geleden stelde het de T8-motor voor, een viercilinder benzine met elektromotor en 450 pk die zijn debuut in de nieuwe XC90 zal maken. Verwacht je dus binnenkort aan een mix van drie- en viercilinder onder de kap van Volvo.

Renault gaat nog kleiner

Bij Renault kan het nog allemaal wat kleiner. Op het Innovations@Renault evenement in Parijs pakte het uit met een minuscule tweecilinder diesel. Die krijgt hulp van een turbo en weet zo'n 48 tot 68 pk op te wekken samen met 112 tot 145 Nm aan koppel. Volgens Renault is het een hoogst efficiënte motor, maar moet de performance nog wat verbeteren willen ze hem in productie nemen. In de verre toekomst een tweecilinder Mégane R.S.? Laat ons eigenlijk hopen van niet...

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Sven 12:06
afbeelding van Sven

De tweetaktmotor (two-stroke) gaat bij elke beweging van de cilinder een verbranding geven, terwijl een viertakt (four-stroke) dat om de twee bewegingen doet. De eerste is minder zuinig.

Yvesw 12:09
afbeelding van Yvesw

'Ruwweg kan een tweetaktmotor met een viertaktmotor vergeleken worden, met dit verschil dat wat bij een viertaktmotor gescheiden is in de tijd, bij een tweetaktmotor gescheiden is in de ruimte. Het carter neemt gedurende de helft van de tijd de rol over van de cilinderruimte. Dit geeft direct het nadeel van dit type motor weer: het carter kan niet gebruikt worden voor de smering. Men heeft andere smering nodig, onder andere mengsmering (mengen van brandstof met olie). Het voordeel van de tweetaktmotor is dat in dezelfde tijd meer arbeid verricht wordt. Het vermogen is voor dezelfde massa ook groter, of anders uitgedrukt (meestal belangrijker) een tweetaktmotor kan bij een kleinere massa hetzelfde vermogen leveren als een viertaktmotor.' Dixit Wikipedia :-)

marksken 14:57
afbeelding van marksken

Gisteren diende de renaultmitorfoto nog bij een uitleg over hun nieuwste elektrische motor, vandaag is het een diesel en morgen?

Hendrik 18:45
afbeelding van Hendrik

Zou wel passen bij een (hopelijk) nieuwe Renault4L.......

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws