Officieel: Mercedes-AMG laat C 63 Coupé los (2015)

mercedes-amg-c-63-coupe-2015_01

De lak op de C-Klasse Coupé is nog niet droog of Mercedes-AMG haalt de strafste variant vanonder het doek. De C 63 Coupé is een 510 pk sterke, bandenverslindende powercoupe met agressief smoelwerk.

Moest je vroeger nog even geduld uitoefenen voor de AMG-variant van een nieuwe Mercedes ten tonele verscheen, dan worden ze tegenwoordig bijna gelijktijdig gelanceerd. Met deze C 63 Coupé is dat niet anders, want de reguliere Coupé is nog geen zes dagen oud.

Lust je rauw, middenvakrijder...

Visueel is het apparaat met AMG-insigne alvast geen verassing; Neem de reguliere C-Klasse Coupé, zwier er een brede voorbumper op met zwarte accenten en geef hem achteraan een derrière om 'u' tegen te zeggen met kofferspoiler en stevige einddempers. Het geeft alvast de impressie dat hij middenbaanvakklevers rauw gaat opeten om ze bij het voorbijsteken te flamberen met behulp van de vier einddempers.

mercedes-amg-c-63-coupe-2015_01

Binnenin van hetzelfde laken een pak carbon. Daar wordt het interieur van de C opgesmukt met een overvloed aan AMG-spul (zoals stuur en zitmeubilair) en koolstofvezel. Ook de instrumentencluster krijgt een ander motiefje.

Het hart

Onder de kap sluimert een twinturbo 4.0-liter V8 die wacht tot je hem wakker stampt. Een krachtbron die goed is voor 476 pk en 650 Nm en in het geval van de C 63 S (met de S van Supersnel?) voor maar liefst 510 pk en 700 Nm. Waarmee Mercedes zich weer laat gelden in de pk-strijd. Beide vermogensversies sturen hun kracht via de 7-traps AMG Speedshift MCT-automaat naar de achterwielen.

mercedes-amg-c-63-coupe-2015_01

Cijfertjes? Een acceleratie van nul naar honderd in 4,0 seconden (3,9 voor de S) en een topsnelheid van 250 km/u die via het optionele Driver's Package opgetild kan worden naar 290 km/u. O ja, was de vorige generatie C AMG met z'n 457 pk nog een kooltrein met een normverbruik van 12 l/100km en een CO2-uitstoot van 280 g/km, dan is de nieuwe een groene rakker met een normverbruik van 8,6 l/100km en een CO2-uitstoot van 200 g/km (idem voor de S). Hoezo de auto-industrie investeert niet in ecologie?

Strepen sperren

Onderhuids werd de C Coupé aangepakt om een dynamischer rijgedrag te garanderen. Zo werd de ophanging aangepast door AMG met een andere achteras met breder spoor, stijvere componenten en meer negatieve camber. Interessant voor bandenboeren is om te weten dat de C 63 Coupé een sperdifferentieel heeft en het AMG Ride Control met aanpasbare dempers. De S-variant krijgt daar nog eens dynamische ophangingspunten voor de motor bij (meer stabiliteit).

mercedes-amg-c-63-coupe-2015_01

Schoeisel is standaard 18-duim groot en rolt vooraan op een setje 255/40 R18 en achteraan 285/35 R18. Bij de S Coupé groeien de voeten naar 19-duim en de bandenmaat naar 255/35 R19 voor en 285/30 R19 achter.

Vanaf maart 2016 gaat de woeste rakker de verkoop in.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Wim 13:24
afbeelding van Wim

ik moet zeggen, ik vind de AMG snuit het beste bij deze C Coupé passen :) Dikke bak!

UNSTABLE_CARPORT 17:33
afbeelding van UNSTABLE_CARPORT

De kont van mijn laguna coupe is misschien tijdloos, maar ik zie toch liever de mercedes in mijn garage staan ;)

Techno Patat 20:46
afbeelding van Techno Patat

Vervang dan misschien snel die carport van je als ze zo onstabiel is :D.

Techno Patat 20:46
afbeelding van Techno Patat

Awel da kontje had die 4 uitlaatjes precies wel nodig! De voorkant is ook wel knap maar daar vind ik de 'gewone' even knap naast :-)!

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws