Koenigsegg deelt FreeValve-technologie met Qoros

qoros-qamfree-engine_01

Zweedse supercarbouwer Koenigsegg en de - ietwat falende - Chinese autoconstructeur Qoros werken aan een gezamenlijke droom. Een droom waar de nokkenas tot de verleden tijd behoort. Eeuhm, wat?

De nokkenas, een inherent deel van een motorblok. Althans, dat denken we toch, want dochteronderneming van Koenigsegg, FreeValve AB, bewijst dat het ook best zonder kan. En Qoros, die dromen mee.

Hoezo? Wel, op het autosalon van Beijing stelt het Chinese merk een concept voor die een viercilinder huist met pneumatisch-hydraulisch-elektrische-actuator-technologie. Nee, wij snappen er ook geen sikkepit van, maar begrijpen wel dat die technologie de gebruikelijke nokkenas vervangt en onafhankelijke controle biedt aan elke cilinder. Daardoor kan je on the fly de timing van elke cilinder aanpassen wat moet resulteren in betere prestaties en een beter verbruik.

Christian von Koenigsegg approves this message

Technologie waar niemand minder dan Christian von Koenigsegg helemaal achter staat. Zo hoopt de man dat we ooit massaal overstappen van de nokkenas naar die nieuwe technologie. Meer nog, volgens de Zweed zal die overstap groter zijn dan toen we van carburateurs naar directe injectie gingen.

Het lijkt er alvast dat Qoros een slimme stap neemt door zich te proberen onderscheiden van het pak, want de laatste tijd hangt er een donkere wolk boven het Chinese merk.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws