Ook bij de Audi RS 3 Sportback breken 400 paarden los

audi-rs3-sportback-2017-400hp_1

Op het autosalon van Parijs vorig jaar stelde Audi de RS 3 Berline voor. Die kreeg dezelfde basis als de Sportback, maar zag zijn vermogen wel flink stijgen. Nu wordt die motor ook in de Sportback gelepeld.

Want als de Sedan 400 pk mag voortbrengen, is er geen enkele reden waarom de Sportback dat niet zou mogen. Aldus werd ook hier gewisseld van de 2.5 TFSI vijfcilinder met 367 pk naar een nieuwe motor met eenzelfde cilinderinhoud en 400 pk. Daarbij zag de RS 3 Sportback het gewicht met 26 kilogram dalen.

Dat betekent steviger prestaties, tegenwoordig doe je een 0-100'je in slechts 4,1 seconden. Toppen doe je op 250 km/u. Tenzij je het lief vraagt, dan willen de Audi'isten die topsnelheid verhogen tot 280 km/u. Zodat je sneller thuis bent voor het avondeten, bijvoorbeeld. Audi deelt verder nog mee dat de RS 3 Sportback gemiddeld 8,3 l/100 km verbruikt. De nieuwe 2.5 TFSI wordt standaard aan vierwielaandrijving en een zeventraps S-Tronic automaat gekoppeld.

Behalve de motorwijziging krijgt de RS 3 nog wat esthetische updates mee, zoals de andere A3-modellen eerder vorig jaar ook al kregen.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 17 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Ponrow 10:07
afbeelding van Ponrow

Haha, als je die 8,3 l/100 km wil halen ga je wel veel te laat thuis zijn voor het eten...

Wel een heel rare configuratie op deze foto's...

Techno Patat 11:36
afbeelding van Techno Patat

Hahaha, kalf :D.

Ponrow 11:42
afbeelding van Ponrow

zit ik er zo naast dan? :-/

Techno Patat 00:57
afbeelding van Techno Patat

Nee net niet, vandaar :D!

Carlos 14:39
afbeelding van Carlos

Benieuwd of ze hun rem probleem hebben aangepast, wat bij vele blijkbaar is opgedoken :-).

Audi22 17:09
afbeelding van Audi22

Remproblemen zijn opgelost. Kijk maar na op de duitse forums. Ze hebben tegewoordig de remmen van de audi R8. Kwam er laatst een tegen, het geluid zo heerlijk, kan geen 4 cylinder tegenop.

Techno Patat 00:57
afbeelding van Techno Patat

djeezes, als die remblokken snel slijten zal het je ook een duur keertje worden dan :p?

Wim 09:04
afbeelding van Wim

RS 3 is nu ook niet goedkoop hé Patat :) 4.1 naar 100, dat is meer sportwagen dan hete hatchback :)

Techno Patat 11:19
afbeelding van Techno Patat

Hoja, de hele bedoeling van die hot hatches is toch net een hoop snelheid voor weinig geld? Dat meer snelheid meer geld betekent is maar ietwat normaal ik geloof niet meer in sinterklaas hoor :D!
Maar remtechnisch was de auto dan ook niet slecht toch? Er moest gewoon wat gewerkt worden aan de manier van het differentieel aansturen via de remmen. Maar dan lossen ze het liever op door grotere en duurdere remmen te plaatsen. Dat vind ik jammer om zoveel redenen zie.

En de voornaamste reden is wat je ziet bij veel 'goedkope' 996 Porsche's, M3's en ongetwijfeld ook veel C63's en rs4 enzo:
Weet je wat er gebeurt met auto's die veel geld kosten in onderhoud eens ze in 2e-3e hands handen vallen :-)? Mensen kopen dat die net de auto kunnen betalen, besparen op onderhoud, verkopen hem na 1-2 jaar weer door en de volgende eigenaar mag bakken geld op tafel leggen om er terug een degelijke auto van te maken ookal leek hij op het eerste zicht nog prima :(!
(en ja ik spreek uit ervaring, heb het al vaak genoeg gezien jammer genoeg ;-)!)

Audi22 13:25
afbeelding van Audi22

Remtechnisch hebben veel merken die problemen, zelfs de nieuwe ford focus RS gebruikt die systemen, ze willen het liefst zo goedkoop mogelijk maken om tegen veel geld te verkopen. Quattro bij audi is helaas geen quattro meer. Helaas zal in de toekomst de elektronica alleen maar meer invloed krijgen.

Techno Patat 14:58
afbeelding van Techno Patat

Ja kweet het. Ook al gehoord dat die er last van heeft :(. Maar de focus speelt toch een 10.000€ goedkoper hé :-). Niet dat dit het goedmaakt, maar voor 10.000€ extra verwacht ik vooral een duurzame oplossing en geen oplossing die duur uitkomt :D.

Maar inderdaad, electronica overheerst. Al zag je heeeel mooi op die filmpjes van autofans van de SUV's die over die helling moesten welke een goed locking diff hadden (kuh range rover) en welke een open diff hebben met remwerking (ja Porsche, ik kijk naar je Macan :D!)

Audi22 11:07
afbeelding van Audi22

Klopt volledig gelijk in, ik vind jammer bij ford dat ze die 5cylinder overboord gegooid hebben en deze RS een stuk minder uitgesproken is als de vorige, nu dat is een kwestie van smaak:-). Feitelijk is het jammer dat vag het zo ten grabbel gooid, nu mercedes a45 amg is ook gewoon een haldex koppeling maar dan nog, kost pakken geld en toch wordt de techniek steeds meer weggepoetst en vervangen door "goedkope" elektronica wat nooit zo goed kan zijn als echte techniek:-).

Techno Patat 12:46
afbeelding van Techno Patat

Ja ik beschuldig de rs3 niet van de enige te zijn hoor ;-)! Een echt diff is gewoonweg zeldzaam de dag van vandaag ;-)!

Blijkbaar kan er veel meer op die manier. Want ik zag deze week dat Mclaren zelfs voor de P1 bewust voor deze techniek gekozen heeft. Wat jammer is, want ik heb eens een blokje om gemogen met een GTI performance en dat sperdifferentieel voelen werken is wel echt heel cool :D!

Audi22 11:02
afbeelding van Audi22

Inderdaad:-D. Nu de RS3 is net zoals de TT-RS echte sportwagen gt's geworden, dus alles kwa onderhoud zal een stuk duurder geworden zijn

Doohie 18:31
afbeelding van Doohie

Hopelijk kan je hem nu ook in 3-deurs verkrijgen.
Weet iemand een release datum ?

Carlos 12:24
afbeelding van Carlos

Bij mijn weten is het enkel beschikbaar in Sportback of Sedan! Geen 3 deurs meer.

Doohie 19:56
afbeelding van Doohie

Gewoon ééntje voor de statistieken.
Begrijp de cijfers niet helemaal voor deze nieuwe RS3...
400 pk (+33 pk)
De motor (-26 kg) op de neus
En amper 0.2 sec sneller van 0 naar 100 t.o.v. van de pre FL.
Dan doet de TTRS het toch wel beter met 3.7 sec naar 100

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws