
Stilaan een plantenwinkel, de Citroën-dealer, want ook de C5 Aircross krijgt Cactus-invloeden. Al begint hij ook aan een nieuwe verhaal in de Citroëngeschiedenis. Met de terugkeer van de befaamde hydraulische rij-ophanging en een 300 pk sterke plug-inhybride. Moderne plant, deze C5 Aircross.
Het Frans broertje van de Peugeot 3008, deze C5 Aircross. Met Cactus-invloeden in overvloed, stevige chromen omlijsting aan de zijruit en een interieur dat uniek speelt met de gedeelde bouwcomponenten van het platform. Niet geheel verrassend lijnt de C-segment SUV zoals de Aircross Concept die de Fransen enkele jaren geleden toonden. En hoewel hij het platform deelt met 3008, breekt hij op sommige mechanische vlakken hard met die rakker.

Dat platform kent zich als EMP2 en zit momenteel dus al onder de Peugeot 3008 en trekt later nog richting de Opel Grandland X. Waardoor rakkers nog voor een conventionele ophanging gaan introduceert Citroën haar 'progressieve hydraulische kussens' op de C5 Aircross. Nee, de hydraulische ophanging van weleer is daardoor niet terug - en zal ook nooit meer terugkomen - wel moet moderne technologie het zelfde gevoel opwekken.
Airbump & demperbump
Specifiek gaat het over twee hydraulische bumps aan elke hoek van de wagen die er voor moeten zorgen dat de gehele ophanging op het einde van zijn Latijn (lees: bij harde compressie of expansie) geen klap geeft maar net nog dat tikkeltje afgeremd wordt. Wat moet zorgen voor een ongezien comfortabele rit zoals de Citroëns van vroeger met hydraulische ophanging.

Voor de vooruitgang een 130 pk sterke 1.2 driecilinder benzine, een 165 pk sterke viercilinder (1.6) en dieselmotoren met maximaal 180 pk. Op termijn volgt een plug-inhybrideversie met een 200 pk sterke benzinemotor voor en twee elektromotoren op de achteras die het totaalvermogen doen stijgen naar 300 pk. CO2-waardes heeft Citroën nog niet van die versie al gaan ze er nu al prat op dat je er 60 kilometer puur elektrisch mee moet kunnen rijden.
Eind dit jaar verschijnt de C5 Aircross in het Chinese straatbeeld. In Europa moeten we evenwel wachten tot het najaar van 2018.
Recente reacties
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 T Facelift (2023)
Als ex-eigenaar van tientallen BMW's, Mercedessen en Audi's kan ik in eer en geweten melden dat de...
Door Kurt Alen 1 dag geleden
Mercedes-AMG C 63 S E Performance geprijsd: dit kost de hybride C-Klasse AMG (2023)
Een AMG zou ik kopen voor de V8 motor . Nu ze overschakelen op een 4 cyl met batterij, gooien ze...
Door Joeri de smet 1 dag geleden
Zeg niet Land Rover: Defender, Discovery en Range Rover nu afzonderlijke merken
Fun fact: Het splitsen van de modellen in submerken doet al de ronde sinds de introductie van de...
Door Yvesw 2 dagen geleden
Toyota Yaris krijgt meer hybridekracht na modeljaarupdate (2023)
Waar lees je dat die meer zou verbruiken?
Door Joram 2 dagen geleden