Officieel: Renault Mégane R.S. Trophy-R is ringkoning (2019)

renault megane rs trophy-r 2019

Laat 21 mei 2019 te boek staan als de dag dat Renault terug het ringrecord van voorwielaandrijvers naar zich toe trok. Slagwapen van dienst? De Mégane R.S. Trophy-R. Veel beter dan dit worden voorwielaandrijvers niet. Sacrebleu!

Renault Sport had dankzij de vorige generatie Mégane R.S. serieus wat druk op haar schouders. Want de nieuwe, die moest minstens zo goed zijn, ook al doet 'ie het met extra deuren. Sneller is de nieuwste alvast, want een Mégane R.S. wist zopas een nieuw record neer te zetten op de Nürburgring voor voorwielaangedreven auto's. Waardoor de Honda Civic Type-R zijn kroontje op mag sturen naar Frankrijk.

Gewicht is de vijand

Daarvoor gebruikte Renault niet zo maar een Mégane R.S., wel de Mégane R.S. Trophy-R. De extremere vorm van de al best extreme Trophy-uitvoering. Het R-derivaat blijft teren op de 1.8-liter viercilinder turbobenzine met 300 pk en 420 Nm maar werd nog een duchtig onder handen genomen. Het resultaat? 130 kilogram minder om mee te zeulen. Renault treedt niet in detail maar denk een achterbank die naar de vuilbak mocht, lichter glaswerk en uitlaatlijn.

renault megane rs trophy-r 2019

Renault werkte trouwens samen met enkele gekende toeleveranciers om deze Trophy-R te creëren. Zo deden Brembo, Öhlins en Akrapovič een duitje in het zakje. Een ringrecord, dat mag je trouwens pas op je naam schrijven als de auto ook daadwerkelijk straatlegaal is. Dus jawel, Renault zal "enkele honderd exemplaren" gaan leveren van deze Mégane R.S. Trophy-R.

Hoe snel Renaults nieuwste juist is? Kijk maar even zelf!

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
John 22:44
afbeelding van John

Spoiler alert: 7m40s en 10 honderdsten. Voor zij die het filmpje niet willen bekijken ;-)

Waxweazel 08:59
afbeelding van Waxweazel

Ik vraag me af hoe het hen gelukt is om 130kg gewicht er af te krijgen.
Zit het 4-wielsturingstysteem er nog steeds op ?

420Nm uit een 1.8 turbobenzine is toch wel waanzinnig veel. Beter dan veel 2.0 dieselmotoren.

FLP 13:20
afbeelding van FLP

Nu wordt het al helemaal belachelijk dat er geen Coupe meer is. Een plompe 5-deurs zonder achterbank.. ?!

John 18:37
afbeelding van John

En dan inschrijven als lichte vracht ;-)

Waxweazel 08:20
afbeelding van Waxweazel

Ik weet niet of het met een Thropy-R mogelijk is, maar ik ken enkele Clio RS'en die "omgevormd" zijn tot lichte vracht :p

FLP 09:51
afbeelding van FLP

Spijtig dat het niet meer zo eenvoudig is als enkel de achterbank eruit halen. Anders was m'n Abarthje ook een (zeer) lichte vracht :'D
Moet er tegenwoordig ook geen volledige scheidingswand tussen het bestuurdersgedeelte en het vrachtgedeelte zijn?

John 13:12
afbeelding van John

Ik dacht van wel

FLP 14:06
afbeelding van FLP

Net eens opgezocht..

"
...
- de laadruimte moet over de hele oppervlakte voorzien zijn van een vaste horizontale vloer zonder bevestigingspunten voor banken, stoelen of bijhorende veiligheidsgordels

Door bovenstaande voorwaarden vallen de meeste monovolumes, terreinwagens en luxe 4x4’s niet binnen de categorie van lichte vracht."

Dus het is tegenwoordig onmogelijk om d.m.v. de achterbank te verwijderen een lichte vracht te maken, aangezien er altijd nog bevestigingspunten achter zullen blijven.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws