
In tegenstelling tot wat we vermoedden toen de eerste foto’s uitlekten van de elektrische Skoda Citigo, is dat niet gewoon een VW e-Up met een ander merklogo geworden. De batterij is namelijk liefst dubbel zo groot.
Gisteren onthulde Skoda naast zijn plug-in hybride Superb ook nog zijn allereerste volledig elektrische productiemodel, de Citigo iV. Vorige week lekten daar al spionagefoto’s van uit en toen gingen we ervan uit dat deze tweelingbroer van de VW Up gewoon de specificaties zou overnemen van de elektrische variant daarvan. Mis poes: in plaats van 19 kWh in de e-Up slikt de batterij van de Tsjech liefst 36,8 kWh – even veel als de VW e-Golf. Dat volstaat voor een (vrij realistisch) WLTP-rijbereik van 265 kilometer.
210 Nm!
Met 61 kW (83 pk) lijkt de Tsjech op stroom geen bom – hij sprint van 0 naar 100 km/u in 12,5 seconden en haalt een top van 130 km/u – maar met een koppel van 210 Nm doet hij wel wat de meeste EV’s zo mooi kunnen: hernemen als een speer. Op de tijd dat zijn evenknie op benzine heeft teruggeschakeld voor een tussensprintje, is de Citigoe iV al aan de horizon verdwenen: van 60 naar 100 km/u knalt hij in 7,6 seconden, wat een heel respectabele tijd is.

CCS
De Citigo kan worden herladen aan een Wallbox met 32A (monofasig) en ‘trekt’ dan 7,2 kW, zodat de batterij volledig kan worden volgepropt op 4 uur tijd, of net een halve werkdag op kantoor. Aan een gewoon stopcontact moet je 12,5 uur geduld koesteren. Maar hij is ook compatibel met een CCS-snellader die gelijkstroom afgeeft, al wil hij ook dan niet meer dan 40 kW ‘drinken’. Dat betekent laden van 0 naar 80 procent op exact een uur tijd. Begin volgend jaar komt de elektrische Citigo op de markt, en Skoda geeft meteen mee dat we 2021 al zijn eerste model op het elektrische MEB-platform van de VW-groep mogen verwachten.
Recente reacties
Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation
"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal...
Door Mathieu 13 uur geleden
Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)
Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het...
Door Tryphon 16 uur geleden
Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT (2021)
Value for money! Nog ruim 150 stuks op autosalon in de aanbieding met ruim €3000 korting. Allemaal...
Door Hans 1 dag geleden
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 1 dag geleden