Fiat en Crysler(FCA) zijn fans van Renault, of toch hun productiefaciliteiten en R&D. De gesprekken zijn al even bezig, maar nukomt FCA officieel met een toenadering naar groupe Renault.
FCA stelt een 50/50 voor. Dat wil dus zeggen dat Renault en FCA elks 50% van de nieuwe fusie zouden krijgen. Ook de raad van bestuur zou mooi in de helft worden gesplitst. Volgens FCA zou de nieuwe groep zo'n 8,7 miljoen auto's per jaar verkopen. Dat zou hen de 3de grootste constructeur ter wereld maken(na VW Groep en Toyota). De fusie zou zo'n 3 a 4 miljard euro kosten, maar gaat uiteraard ook wat moeten opbrengen. FCA zegt dat 30% op R&D en 40% op toeleveranciers kan bespaard worden. Ook het aantal platformen en motorenfamilies zouden gereduceerd worden. Ondanks de mogelijke besparingen zegt FCA dat er geen fabrieken zouden moeten gesloten worden.
Uiteraard zitten we met veel vragen. Wat met de Nissan-Mitsubishi alliantie? Wat die besparingen, fabrieken en platformen? En vooral, wat met die fusie? Een wijs financieel goeroe vertelde me ooit dat gelijke fusies pure marketingpraat is. Er is dus altijd een sterkere partij die de andere partij overneemt. Het is dus nu aan Renault om de volgende stap te zetten. En die zijn er daar blijkbaar al druk mee bezig
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 17 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden