Het voordeel van een sportwagenfabrikant te zijn? Dat je niet altijd rationele beslissingen moet nemen. De nieuwe Cayman ging aan de viercilinder turbo door CO2-redenen, deze GT4 verwelkomt terug een atmosferische zescilinder. 420 hoogtoerige pk's in de 718 Cayman GT4, een droom voor elke Autofan.
Al van bij de lancering van de nieuwe 718 Cayman beloofde Porsche de komst van een versie met zescilinder. Want de Cayman, die doet tegenwoordig beroep op een 2-liter of 2.5-liter grote viercilinder boxermotor. Een blok dat dankzij zijn turbo's de oude Caymans het snot voor de ogen rijdt maar de sound en vermogensopbouw... dat is in het niets te vergelijken met de oude atmosferische motoren.
zes boksers
Verschillende puristen konden dan ook de bittere viercilinderpil moeilijk slikken. Geen vrees, het wondermiddel is hier! Want Porsche lepelt terug een 4-liter grote zescilinder achterin de 718 Cayman (of correcter: het midden). Dat blok komt niet rechtstreeks uit de 911 GT3, wel is het een nagelnieuwe zescilinder die losjes gebaseerd is op de turboblokken vanuit de 911 Carrera.
Het resultaat is een 420 pk en 420 Nm sterke toerenvreter die pas stopt met schreeuwen aan een absurde 8.000 toeren per minuut. Porsche daagt je trouwens uit om die begrenzer op te zoeken, wan het piekvermogen, dat bereik je pas bij 7.600 toeren per minuut. Absurd in deze door ecologie gestuwde tijden.
Handbak? Handbak!
Toch had Porsche ook daar aandacht voor, met de installatie van cilinderuitschakeling en een hele reinigingsfabriek aan de uitlaat bijvoorbeeld. Al willen jullie liever de prestaties weten natuurlijk. 4,4 seconden naar de honderd en een top van 304 km/u... in een Cayman! Het normverbruik van 10,9 l/ 100km (249 g/km CO2), dat geven we nog even subtiel mee.
Ook niet onbelangrijk; een handbak. Jawel, de 718 Cayman GT4 krijgt een atmosferische zescilinder boxer én een handbak. zijn we plots wakker geworden in 2005? Kanttekening is evenwel dat Porsche enkele lange verzetten moest installeren om door de moderne emissienormen te geraken. Daarnaast beschikt deze GT4 over 50% meer downforce dan zijn voorganger. Met dank aan een functionele diffuser achteraan, de voorspoilerlip en de knoert van een spoiler achterop.
Steroïden
Die spoiler zet meteen ook de toon van het uiterlijk. Zo extreem als een 911 GT2 RS is het nog niet maar er wordt toch een stevige dosis steroïden geïnjecteerd. De voorbumper die wordt wat verder opengesperd en ook de plaatsing van de einddempers achteraan is uniek voor deze GT4.
Binnenin gaan de sportieve invloeden door. Stevige racezitjes? Check. Een rolkooi? Jawel, dat zag je goed. Gele gordels en tonnen Alcantara? Naar wens van de klant. Die klant zal evenwel met minimaal 99.074,80 euro over de boeg moeten komen. Compleet irrationeel, deze 718 Cayman GT4... maar dat maakt 'm net zo begeerlijk.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 21 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden