Om de wederopstand van Alfa Romeo te forceren moesten er bij FCA enkele merken op de zijlijn worden gezet. Lancia was er zo eentje, dat nu een teruggetrokken bestaan leidt en enkel in Italië nog de bejaarde Ypsilon verkoopt. Toch worden er in de EU meer Lancia's dan Alfa's verkocht... pijnlijk.
Ten dode opgeschreven, Lancia. Want na het vertrek van het merk in alle Europese landen om enkel nog in Italië aan de man te worden gebracht leek het einde nabij. De pas gelanceerde cijfers van het merk laten toch iets anders uitschijnen.
Segmentleider
Lancia presenteerde in de eerste helft van het jaar namelijk aantrekkelijke deals op de ondertussen al pensioen gerechtigde Ypsilon. Die deal - lees: spotgoedkope prijs - zorgde er voor dat veel Italianen overstag gingen voor het kleintje. Waardoor het stadskarretje met amper 2 Euro NCAP-sterren over de loop van dit jaar maar liefst 34.700 keer over de toonbank ging. In juni was het zelfs nog eens de best verkochte B-segmenter in Italië.
Goed nieuws voor Lancia dus, een merk dat door moeder FCA compleet in de steek werd gelaten. Want FCA, dat droomde van de wederopstand van Alfa Romeo. Hoe die droom uitdraaide? Wel, we geven even mee dat Alfa Romeo in heel Europa tot nog toe 27.702 auto's wist te verkopen in 2019. Ouch.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 12 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden