Subaru: Impreza gaat ook aan de e-Boxer (2020)

Subaru Impreza e-Boxer 2020

Subaru rust nu ook zijn Impreza uit met de hybride e-Boxer-aandrijving. De Japanners maken van de gelegenheid gebruik om hun Impreza een bescheiden facelift te geven.

Vorig jaar introduceerde Subaru voor het eerst hybridetechnologie op zijn modellen, maar de Japanners bleven daarbij trouw aan hun boxermotoren. De e-Boxer-modellen combineren een sterk aangepaste boxermotor met een elektromotor die werd ingewerkt in de Lineartronic-versnellingsbak. Het resultaat is een aandrijflijn die over een hele korte afstand elektrisch rijdt, maar de boxermotor vooral ondersteunt en het benzineverbruik van de niet bepaald zuinige boxers tot 10 procent drukt.

Subaru Impreza e-Boxer 2020

Na de XV en Forester krijgt nu de Impreza de technologie in het vooronder. Subaru maakte van de gelegenheid gebruik om zijn vijfdeurs lichtjes op te frissen. We zien onder meer een nieuwe bumper en nieuw radiatorrooster, led-koplampen met nieuwe dagrijverlichting, aangepaste achterlichten en nieuwe velgen. De rijveiligheid krijgt extra functies, waaronder een detectie- en noodremsysteem bij het achteruitrijden en een herinnering om te checken of je geen dieren of kinderen vergeet bij het uitstappen.

De vernieuwde Subaru Impreza is vanaf nu bestelbaar en staat in mei in de showrooms.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 3 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
JL 22:04
afbeelding van JL

Kleine noot: het zijn vooral de turbo-boxers die niet zuinig zijn. De atmosferische boxers vallen aardig mee. OK, op papier niet wegens de grotere cilinderinhoud. In de praktijk daarentegen zijn ze niet slechter dan andere atmosferische motoren (Mazda en co). En ze zijn ook niet (zoveel) slechter van verbruik dan die gedownsizede turbo-motortjes. Toch als je die laatste wel eens durft aanporren, want dan schiet het verbruik de hoogte in.

Het stomme van die e-Boxer is wel dat de sprinttijd hetzelfde is gebleven. Terwijl juist dát een pijnpunt is van zo'n atmosferische benzine.

Wim Bervoets 14:02
afbeelding van Wim Bervoets

Daar valt inderdaad wat voor te zeggen. Met de laatste Levorg die ik reed (de atmosferische) haalde ik 7,6 liter. Wat de sprinttijden betreft, die Lineartronic-versnellingsbak helpt daar ook niet meteen bij. Maar in dagelijks verkeer valt dat al bij al wel mee. Heb je zelf een Subaru?

JL 15:53
afbeelding van JL

Ja, ik heb een oude generatie XV (facelift versie). Ondanks de 22cm grondspeling en het extra gewicht dat de mijne meezeult, doet hij gemiddeld 8L/100km. In de zomer een stuk minder, in de winter wat meer. Da's gemeten aan de pomp (dus niet op een bedrieglijke boordcomputer). Ik doe 26.000km/jaar en schuw het gaspedaal niet wat optrekken betreft. Let wel, ik doe aardig wat gewestwegen en snelweg. In stad- of dorpscentra draaien en keren is erg nadelig voor het verbruik, net als hogere snelheid op de autostrade.

Hoewel de nieuwe versie van de XV op vele vlakken verbeterd is, is het wel jammer om te zien dat ze hier en daar nog steken laten vallen.

Nu, mits wat comfortverhogende aanpassingen is de mijne wel een homogeen pakketje geworden aan een scherpe prijs.

P.S. Inderdaad, in gewoon verkeer ben ik door die CVT wel vaak als eerste weg aan een stoplicht, met meters verschil. En bij kalm rijden is het een droom, zonder schokken of wat dan ook accelereren. 't Is bij maximaal optrekken, en bij inhalen/hernemingen dat de motor in gebreke blijft in vergelijking met turbo-motoren.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws