Elektrische Opel Vivaro-e geraakt 330 kilometer ver

Opel Vivaro-e elektrisch bestelwagen

Ook bestelwagens ontsnappen niet aan de strengere CO2-regels. Steeds meer constructeurs stappen over op stroom, en mikken op busjes die je pakjes elektrisch aan huis brengen.

“Last mile delivery” is het codewoord van de elektrische bestelwagens van tegenwoordig: de Volkswagen E-Crafter, Mercedes EQV en nu ook de Opel Vivaro-e moeten volgens de marketingafdeling vooral ingezet worden tussen het centrale magazijn en de zogenaamde eindklant. Of dat nu de werf is waar de schilder staat te werken of de consument die op zijn pakje wacht: de rit wordt elektrisch afgelegd.

Sinds de overname van Opel door PSA heult de Opel Vivaro niet langer samen met de Renault Traffic, maar met de Peugeot Expert en Citroën Jumpy. Dat doet de particuliere versie van de Vivaro, de Zafira Life, overigens ook, maar dan met de Peugeot Traveller en Citroën SpaceTourer. De Franse telgen in de grote PSA-familie krijgen later hun elektrische versies, de Opel Vivaro-e verschijnt nu al aan de start.

Dat doet hij met twee batterijgroottes: een van 50 kWh en een van 75 kWh. Die eerste moet een rijbereik opleveren van 230 kilometer, de laatste zou je 330 kilometer ver moeten brengen, zo zegt Opel. Opladen gebeurt standaard aan 7,4 kW (enkelfasig), optioneel aan 11 kW (driefasig). De elektromotor die voor de aandrijving zorgt is 136 pk en 260 Nm sterk, en begrenst de topsnelheid op 130 km/u.

Nu we toch over cijfers bezig zijn: de Vivaro-e is er in drie lengtes: 4,60, 4,95 en 5,30 meter. Het laadvermogen bedraagt 1.275 kilogram en ook een aanhanger trekken behoort tot de mogelijkheden. Het maximale geremde gewicht is dan 1.000 kilogram.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
andre123 09:52
afbeelding van andre123

mss heeft opel gewoon wel de moed om niet mee te gaan in de vermogenwedloop.
wat is het nut van een koppelrijke bestelwagen die als een gti versie door de stad manuvreerd als het alleen maar range vreet?
en 130 km:u ?eindelijk zou ik zeggen,gekken genoeg op de weg tegen 140 en meer dan 1000 kg in de laadbak.
is voor dergelijke voertuigen range niet veel belangrijker dan prestatie's?
het is allang geweten dat die bestelwagens veeeeel te snel gaan,en vaak misbruikt worden na een werkdag om toch maar 5 min te winnen op de terugweg.
wat mij betreft,goed gedaan opel.

Jos D. 18:37
afbeelding van Jos D.

Mazda doet dat ook met de MX-30. Zie de test op de site.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws