Pagani Huayra R is trackdayspeeltje van 2.6 miljoen euro (2021)

Pagani Huayra R 2021

In navolging van de Zonda R lanceert Italiaanse hypercarbouwer Pagani nu de Huayra R. Een exclusief trackdayspeeltje met een 850 pk sterke atmosferische V12. Dit is zonder twijfel ééntje van de laatste der Mohikanen alvorens de elektrische auto het landschap volledig over zal nemen.

In 2009 lanceerde Pagani de Zonda R, een van de pot gerukte trackdayauto waar finaal amper 15 stuks van werden gebouwd. Vandaag is het tijd voor diens opvolger. Die Huayra R introduceert terug een atmosferische motor in de Huayra. En wat voor één.

9.000 RPM

In de "normale Huayra" - en ook wij zien de humor van die uitspraak in - krijg je een twinturbo 6-liter V12 met 730 pk en 900 Nm koppel. Turbo's horen volgens Pagani echter niet thuis op een circuitauto. Waardoor de Italiaanse wagenbouwer in zee ging met HWA, de race-afdeling van Mercedes. Die nemen een 6-liter V12 van Mercedes, zwieren de turbo's er af en nemen de ingewanden grondig onder handen. Het resultaat is een atmosferische 6-liter V12 met 850 pk, 750 Nm koppel en een rode zone van 9.000 toeren per minuut.

Pagani Huayra R 2021

Dat dit blok brutaal zal klinken is een zekerheid, want Pagani ontwikkelde een Inconel uitlaatsysteem met gelijke uitlaatlijnen voor de 12 cilinders. Geen nood, buurtbewoner, Pagani levert ook dempers zodat het aantal decibels richting de 110 dB daalt. Waarom je die zou gebruiken? Dat is ons dan weer een raadsel.

Amper 1.050 kg

Kijken we naar de fundamenten van de Hyuara R, dan zien we typische F1-trekjes. Zo is de koolstofvezel-titanium monocoque samen met de motor en de automaat een integraal deel van het chassis. Het resultaat is een drooggewicht van 1.050 kg. Jep, 850 pk en 1.050 kilogram. Dit is een beest van jewelste. Al zeker als je weet dat deze Huayra R al zijn vermogen naar de achterwielen stuurt. Om het één en ander in groede banen te leiden beschikt deze R net zoals de reguliere Huayra over actieve aerodynamica. Die zorgen bij 320 kilometer per uur voor een ton aan neerwaartse kracht. Belangrijker: aan lagere snelheden houden die beweegbare flapjes de wagen stabieler in de bochten en bij het remmen.

Pagani Huayra R 2021

Heb je het dus over trackdayspeeltjes, dan is dit misschien wel het nec plus ultra. De prijs is dan ook niet mals. Zo vraagt Pagani maar liefst 2.6 miljoen euro voor deze auto. Leg je de duiten neer, dan heb je wel 1 van amper 30 exemplaren. Exclusiever dan dit wordt het niet.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws