Honda heeft op de Noord-Amerikaanse markt het doek getrokken van een nagelnieuwe SUV. Die SUV deelt de "HR-V"-naam met zijn Europees broertje maar deelt verder geen technische kenmerken. Op termijn komt die "Amerikaans HR-V" ook naar Europa onder een andere naam. Om het SUV-gamma van Honda te versterken. Volg je nog?
Vorig jaar lanceerde Honda de derde generatie van de Europese HR-V. Nu haalt het Japanse merk het doek van de tweede generatie voor de Noord-Amerikaanse markt. Twee keer HR-V... maar twee keer compleet verschillend. Waardoor beide wagens in essentie enkel hun naam delen. De Amerikaanse HR-V staat op de fundamenten van de eveneens nieuwe Civic en zal op termijn ook naar Europa komen onder een andere naam.
Amerikaans blik
Visueel speelt de Amerikaanse HR-V alvast een compleet eigen spel. Met een opvallende rustige smoel en afgeronde derrière. Om maar te zeggen dat het scherpe lijnenspel van Honda even niet naar boven kwam op de designtafel. Het resultaat is een SUV die potentieel op meer succes kan rekenen op een wereldmarkt. Een wereldauto dus. Eentje die net een toefje groter is dan een HR-V en kan gezien worden als een alternatief voor pakweg de Nissans Qashqai van deze wereld.
Over technische details blijft Honda nog vaag, al laat het wel weten dat deze Amerikaanse HR-V gebruikt maakt van het onderstel van de nieuwe generatie Civic. Daardoor is het aannemelijk dat hij op onze Europese markt zal verschijnen met de e:HEV-aandrijving. Dat is een nieuwe, door Honda ontwikkelde, aandrijving waarbij een atmosferische 2-liter viercilinder benzine hulp krijgt van een elektromotor. Het resultaat is een hybrideaandrijving met een vermogen van 184 pk en 315 Nm koppel. In het geval van de Civic ligt het normverbruik alvast onder de 5 l/100 km.
Volgend jaar voor Europa
Volgend jaar komt deze HR-V naar onze markt... maar dan wel onder een andere naam. FR-V is daarbij een mogelijk kanshebber, gezien Honda die naam al eerder gebruikte in haar line-up.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 20 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 23 uur geleden