De kogel is door de spreekwoordelijke kerk: Renault heeft zijn belangen in al zijn Russische activiteiten van de hand gedaan. In het persbericht wordt met geen woord gerept over de werkelijke aanleiding van de verkoop, maar zij die geregeld het (niet-autogerelateerde) nieuws volgen kunnen er waarschijnlijk wel naar raden…
De Russische invasie van Oekraïne reikt zijn tentakels tot diep in de autosector. Zo wordt niet alleen de wereldwijde productie belemmerd door een tekort aan onderdelen die doorgaans in dat land geproduceerd worden, maar hebben heel wat constructeurs bijvoorbeeld ook al hun activiteiten principieel stopgezet in Rusland. Dat zullen ze allemaal enigszins voelen in de winstcijfers, maar één concern had het meeste te lijden onder de hele boycot. Renault was namelijk hoofdaandeelhouder van AvtoVAZ, moederhuis van onder andere Lada en daarmee de grootste autoproducent in Rusland.
Verliespost
Je leest het goed: “Renault was hoofdaandeelhouder”. Vandaag maakten de Fransen namelijk bekend dat ze al hun Russische belangen verkocht hebben. Daartoe hoort hun aandeel van 67,69 procent in AvtoVAZ, dat overgedragen wordt aan het Russische onderzoeksinstituut voor auto’s en aandrijflijnen (NAMI). Ook heel Renault Russia wordt trouwens van de hand gedaan, en daar vond het concern een overnemer in het bestuur van de stad Moskou. Renault liet wel een extra clausule opnemen in de verkoopvoorwaarden, want indien het binnen nu en zes jaar van gedachte verandert, kan de groep nog beslissen om zijn belangen terug te kopen.
Renault verkoopt zijn Russische ondernemingen naar eigen zeggen vooral om de toekomst van zijn 45.000 werknemers aldaar veilig te stellen, al kunnen we ervan uitgaan dat het op die manier ook zijn eigen toekomst wil verzekeren. Met gewoonlijk zo’n 12% van de totale omzet is Rusland namelijk de tweede grootste markt voor het concern, en dat betekent natuurlijk een enorme verliespost indien de activiteiten daar stil komen te liggen. Met deze al dan niet tijdelijke verkoop wordt de Russische markt voor Renault dus gewoon buiten spel gezet.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden