Officieel: Mercedes E-Klasse Break blijft ruimtekoning (2023)

Mercedes E-Klasse break 2023 info

In een wereld vol SUV's zijn er toch nog enkele zekerheden in het leven. Zoals de Mercedes E-Klasse Break. Die gaat aan zijn zesde generatie en pakt nog steeds met een koffer van jewelste uit.

De lak van de nieuwe generatie E-Klasse Berline is nog niet droog of Mercedes heeft al verbouwingswerken uitgevoerd. Jep, het is tijd voor de E-Klasse Break, stiekem de meer begeerlijke variant van E-land! Wat je moet weten over deze langgerekte koning?

Corbillard af, of toch niet helemaal?

De E-Klasse Break wordt wel eens liefkozend de Mercedes Corbillard genoemd. De huidige generatie kruipt wat weg van die "lijkwagen-looks"... maar toch niet helemaal. Zo is dit de E-Klasse stationwagen met de meest dynamische daklijn ooit maar blijven de glaspartijen gigantisch. Al zeker als je 'm bekijkt vanaf de flank. De snuit neemt hij - uiteraard - over van de E-Klasse Berline en die pronkt met designtrekjes die we ook op de EQ-modellen te zien krijgen. Kijk maar naar de zwarte lippenstift rond de grille.

Mercedes E-Klasse break 2023 info

Achteraan is het echter waar de E-Klasse Break de aandacht weg kaapt. Met een imposant sierlijke derrière, extra onderstreept door de doorlopende achterlichten met daarin een Mercedes-logo lichtsignatuur. Kitscherig? Misschien. Al vinden wij dat hij er mee weg geraakt.

Superscreen

Geen hyperscreen in deze E Break, wel het MBUX Superscreen . Ook hier gaat het om een samenspel van drie schermen zoals bij het Hyperscreen, maar het bestuurdersdisplay staat afzonderlijk op het dashboard. Het centrale infotainmentscherm en het optionele passagiersscherm leven wel onder dezelfde glasplaat, en daarop kan je films en video’s streamen. Is het daarentegen werkendag, dan zit er bovenop het dashboard een webcam geplaatst om bij deel te nemen aan je Zoom-meetings.

Mercedes E-Klasse break 2023 info

De schermpraal spreekt voor zich, hoe zit het met de binnenruimte? Wel, die is er, godgloeiende! Tegenover zijn voorganger werd de E-Klasse Break bijvoorbeeld 28 mm breder. Daardoor neemt de elleboogruimte achterin toe tot maar liefst 1.519 mm! Da's weer een cijfer om mee uit te pakken aan de kassa van de lokale doe-het-zelfwinkel. Over doe-het-zelven gesproken, de koffer slikt minimaal 615 liter en maximaal 1.830 liter met de achterbank plat. Saillant detail; hoewel dat meer dan voldoende is, is dat wel ruwweg 25 liter minder dan bij zijn voorganger. In het geval van de plug-inhybride spreken we zelfs over een volume van "maar"460 liter (max 1.675 liter).

Mercedes E-Klasse break 2023 info

Geen vrees echter! Want wat de koffer niet slikt, neemt de aanhangwagen wel mee op sleeptouw. De nieuwe generatie E-Klasse Break mag een riante 2.1 ton trekken (geremd). De kogeldruk van de trekhaak is dan weer 84 kg. Of in mensentaal: je kan zonder zorgen een fietsendrager met e-bikes kwijt op de stationwagen. Kortom, de E-Klasse Break doet nog steeds wat 'ie moet: personen en spullen vervoeren in riant comfort!

Diesel, benzine, plug-in

Een nieuwe auto in 2023 op de markt brengen met een dieselmotor? Mercedes doet het zonder gêne. Straffer nog, naast de 2-liters viercilinder zal er ook nog plaats zijn voor een zescilinder op dieselpeut. Idem voor de benzinemodellen waar er naast viercilinders ook nog plaats is voor een zescilinder. Een blik op het gamma van de E Berline toont de opties natuurlijk: Zo begint het gamma daar met de E 200 op benzine, die 204 pk en 320 Nm koppel naar de achterwielen stuurt dankzij een 2.0-liter viercilindermotor met starter-alternator. Ook dieselen kan nog met de 2.0-liter vierpitter van de E 220 d, goed voor 197 pk en 440 Nm koppel op de achter- of de vier wielen. Al deze motorisaties beschikken standaard over een negentraps automaat.

Mercedes E-Klasse break 2023 info

Net zoals voordien komt de nieuwe E Break er ook als plug-in. Daarbij zou er evenwel geen plaats meer zijn voor een stekkervariant op dieselkracht. We krijgen dus de E 300 e, E 300 e 4MATIC en E 400 e 4MATIC present. Die combineren allemaal een 2.0-liter benzinemotor met een elektromotor in de transmissie, en de E 300 e’s halen daar 312 pk uit terwijl de E 400 e piekt op 381 pk aan vermogen. Allemaal beschikken ze over dezelfde 25,4 kWh-accu, waarmee de zuinigste — de E 300 e zonder 4MATIC-vierwielaandrijving — wel 100 kilometer moet halen op elektrokracht. Eens leeg laat de accu zich opladen aan snelheden tot 55 kW.

Mercedes E-Klasse break 2023 info

Nu de fiscaliteit benzine-, diesel- en plug-inhybrides genadeloos afstraft, is het kijken hoe populair deze E Break zal worden in België. Dan toch maar wachten op een EQE Break?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws