Mercedes-AMG heeft een nieuwe GT, en die is praktischer dan ooit. Zo pakt de coupé uit met zowaar twee extra zitplaatsen. Komt dat je bekend voor, dan heb je gelijk want de AMG GT deelt zijn genen met de nieuwe SL… Al gaan de verschillen gelukkig wat verder dan enkel een vast dak.
De autosector heeft moeilijke tijden achter de rug, dus iedereen moet op zijn centen gaan letten. Zo ook Mercedes, dat besloten heeft om een aantal van zijn minder courante modelletjes te gaan bundelen. Een paar maanden geleden kregen we bijvoorbeeld al de CLE te zien die de cabrio- en coupéversies van zowel de C- als de E-Klasse moest vervangen en de nieuwe SL bood niet alleen aflossing aan de oude SL, maar ook aan de Mercedes-AMG GTC Roadster… Maar wat dan met de AMG GT met vast dak? Die krijgt gewoon een gloednieuwe generatie.
Minder motorkap, meer binnenruimte
Deze Mercedes-AMG GT mag dan wel een compleet los model zijn, maar je hoeft niet diep te graven om te zien dat niet alles helemaal uniek is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar die deuren en maak ons wijs dat die niet één-op-één van broertje SL komen. Daar blijft het echter wel bij, want naast natuurlijk een vast dak krijgt de GT ook een compleet nieuw front met een groter gapende grille en meer afgeronde koplampen aangemeten. Achteraan zien we dan weer een uniek setje achterlichten die wel vervat zitten in de doorlopende strook, maar als retro-peertjes uit hun behuizing lijken te puilen. Verder groeit de cabine in profiel een beetje ten opzichte van de voorheen langere motorkap, en dat is ook geen toeval.
Samen met dat platform kreeg de nieuwe AMG GT ook de zitplaatsen van een SL mee, en zo wordt de coupé voor het eerst een vierzitter — of liever: een 2+2 want volgens Mercedes passen er op de achterbank inzittenden “tot 1,50 meter groot”. Die achterbank is echter optioneel, en erachter blijft er nog een mooie 321 liter kofferruimte over. Laat je die tweede zitrij daarentegen achterwege, dan beschik je over een balzaal van 675 liter achter de nog steeds even handig openende achterklep. Voorin herken je het dashboard dan weer één-op-één van de Mercedes-AMG SL, dus reken op een standaard aanwezig bestuurdersdisplay en een infotainmentscherm van 11,9 inch centraal.
Beginnen met de V8
Je kan dus vast al raden wat je op motorisch vlak mag verwachten, want ook daar komt het één en ander overeen met de SL. Zo luistert de topversie naar de naam ’63 4MATIC+’ en die krijgt de gekende 4.0-liter biturbo-V8 in het vooronder, goed voor 585 pk en 800 Nm koppel. Die cijfers worden naar de vier wielen gestuurd langs een negentraps automaat, en de AMG GT sprint ermee naar de 100 km/u in 3,2 seconden en gaat door tot een top van 315 km/u. Dat is een fractie sneller dan de SL met die motor, al wijkt het leeggewicht niet veel af. Zo weegt en AMG GT 63 4MATIC+ 1.970 kilogram — of in mensentaal: twee ton.
De enige andere variant waar Mercedes momenteel over spreekt, is de 55 4MATIC. Net als bij broertje SL beschikt die ook over de 4.0 V8, maar spaart die zijn krachten tot er 476 pk en 700 Nm over de vier wielen verspreid worden. Dat is nog steeds goed voor een vlotte 0-naar-100-tijd van 3,9 seconden en een topsnelheid van 295 km/u. Schiet ons echter niet dood indien er later nog meer versies verkrijgbaar worden, en daartoe geeft de SL alvast een voorsmaakje. Daar staat er namelijk ook nog een 2.0-liter viercilinder met elektronisch aangestuurde turbo in het gamma, goed voor 381 pk op de achterwielen. Later zou de SL er ook nog als plug-inhybride komen, dus de kans is groot dat hetzelfde voor deze GT geldt. De versies met V8 zijn dus vermoedelijk nog maar het begin, al geeft Mercedes nog niet mee wanneer we ze op onze wegen mogen verwachten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen