Nieuwe Ford Capri is coupébroertje van Explorer, verbergt VW-genen (2024)

Ford Capri info

Voor zijn alweer derde elektrische SUV haalt Ford weerom een iconische naam vanonder het stof. Deze keer geen verbastering van Mustang, maar wel terug een Capri op ons bord! Die nieuwe Capri is een Volkswagen ID.5 met een Fordiaans sausje.

2024 FORD CAPRI IN HET KORT:
• Elektrisch coupébroertje van Explorer
• Tot 627 km WLTP-range
• Op Volkswagen MEB-basis
• Vanaf 47.450 euro



Ben je ouder dan 40 jaar, dan klinkt de naam Capri als zoete muziek in je oren. Want was je in de jaren 80 in de fleur van je leven, dan had je zonder twijfel een nektapijt, een cassettespeler met Spandau Ballet op repeat en een fel gekleurde Ford Capri met een dikke spoiler achterop. Je terugtrekkende haarlijn ten spijt, kan je die gloriedagen herbeleven met de nagelnieuwe Ford Capri!

Hogere instap

Laten we meteen de olifant in de kamer benoemen. Inderdaad, de vierde generatie Capri heeft nog weinig gemeen met de drie generaties die 'm vooraf gingen. Zo krijgt de nieuwe geen verbrandingsmotoren meer onder de kap én is het geen sedan of lage coupé meer, maar wel een SUV Coupé. Geen paniek echter, want volgens Ford is dit de auto die originele Capri-rijders in de toekomst dachten te rijden. Al twijfelen we een beetje of originele Capri-chauffeurs zich in de jaren 80 al zorgen maakten over een hogere instap.

Ford Capri info

Goed, alle moppen uit de weg, wat is deze Capri nu geworden? Wel, in simpele termen: het coupébroertje van de Ford Explorer. Al gaan we dan wat kort door de bocht. Want waar die Explorer eerder ruig en zakelijk oogt, is deze Capri een meer zwierige verschijning geworden. Vooraan linkt Ford beide koplampen aan elkaar met een zwarte insert die doet denken aan de grille van de klassieke Capri. De letters "CAPRI" staan dan weer trots in de voorbumper geponst.

Ford Polestar?

Op de flank van de 4,63 meter lange SUV Coupé zien we een andere knipoog naar het verleden. De opwaartse boog achteraan de raampartij is een rechtstreeks designelement van de oer-Capri. De standaard 19-duims velgen die groeien tot maximaal 21-duim zijn dat misschien wat minder. Merk trouwens ook op dat deze Capri meer op een verhoogde sedan lijkt, dan op een SUV met aflopende dakje - of, als je een vuile mond hebt: als een Polestar 2 van Ford. Daar zit trouwens een goed reden achter. Want de graden waarmee het dakje afloopt naar de koffer is optimaal voor de luchtstroom waarder er geen spoiler nodig is. Ook de Citroën ë-C4 X is van die leerschool.

Ford Capri info

De bips van de nieuwe Capri is vrij rechttoe rechtaan én gaat - opvallend genoeg - in tegen de huidige designtrends. Zo krijg je geen doorlopend lichtsignatuur, maar wel een doorlopende zwarte band waarin 2 aparte lichtclusters vervat zitten die een sportief setje lichten tonen. Naast het knalgele Vivid Yellow van op de persplaatjes, komt de Capri er ook nog in het knalrood, knalblauw, zwart, wit en grijs. 't Is maar dat je het weet, leasingrijder.

MegaConsole!

Stappen we eenmaal binnenin, dan wordt het duidelijker dat de Capri een broertje is van de Explorer. Zo krijg je een kleine (Volkswagen-)display pal voor de neus dat geflankeerd wordt door een riante verticale display van 14,6-duim. Dat infotainmentscherm kan je trouwens opwaarts schuiven en biedt dan toegang tot "My Private Locker", een opbergvakje dat mechanisch gesloten wordt eenmaal je het schermpje terug sluit en de auto verlaat. Daar stopt de opbergpret niet, want Ford praat niet over een middenconsole, maar wel over een "MegaConsole" waar je vlot een laptop in kwijt kan.

Ford Capri info

Uitvoering "Premium" krijgen een knappe soundbar van B&O op het dashboard, terwijl verwarmde stoelen, stuur en duo zone airco al vanaf de basis present tekenen. Idem voor de massagefunctie voor de voorstoelen trouwens. Hoewel het hier over een SUV Coupé gaat, is de koffer groter dan die van SUV-broertje Explorer. Met een laadvolume van 572 liter dat groeit tot 1.510 liter.

Volkswagen-motoren

Onderhuids deelt de Capri zijn genen met de Explorer, die zijn bouwblokken dan weer ging halen bij Volkswagen! Je kan dus cru stellen dat deze Ford Capri een Volkswagen ID.5 met een ander karkas is. Geheel gelogen is dat niet. Zo krijg je een Standard Range RWD met een elektromotor van 170 pk en een accu van 52 kWh. Daarboven staat de Extended Range RWD die VW's nieuwe 286 pk sterke elektromotor op de achteras krijgt en energie mag tappen uit een accu van 77 kWh. Tenslotte is er ook nog de Extended Range AWD die een batterij heeft van 79 kWh en beschikt over twee motoren en een systeemvermogen van 340 pk.

Ford Capri info

Met die laatste tik je in amper 5,3 seconden de honderd aan, met de Extended Range RWD kan je volgens de WLTP-cyclus tot 627 km ver op één lading. Dat is trouwens verder dan wat de Explorer kan... en dat komt natuurlijk door dat meer gestroomlijnd dakje. Dit najaar zal Ford de Capri de baan op sturen, waardoor je per direct kan bestellen.

Prijzen van de nieuwe Ford Capri? Die kan je HIER bekijken!

Check zeker ook al zijn rivalen in onze gratis EV-GIDS!

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Adriaan 10:24
afbeelding van Adriaan

De polestar 2 facelift ziet er speciaal uit...

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws