Officieel: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid is de krachtigste Panamera ooit (2024)

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid 2024

Porsche breidt het gamma van zijn nieuwe Panamera uit en dat doet het duidelijk naar boven. Naast de gewoonlijke GTS krijgt hij er namelijk een vierde plug-inhybride bij maar dat is niet zomaar de zoveelste plug-inhybride. Wat dacht je bijvoorbeeld van 782 pk en 1.000 Nm koppel?

De nieuwe Porsche Panamera is er al in heel wat smaakjes — en nu kunnen we niet anders dan die allemaal op te sommen, natuurlijk. Zo begint het gamma met de Panamera-zonder-meer die 353 pk uit een 2.9-liter V6 haalt, gevolgd door de Panamera 4 met hetzelfde vermogen maar vierwielaandrijving. Vind je dat niet voldoende, dan moet je één van de plug-inhybrides kiezen en daarvan zijn er nu al drie: de 4 E-Hybrid met 470 pk uit de combinatie van die 2.9 V6 en een elektromotor, de 4S E-Hybrid met 544 pk uit dezelfde aandrijflijn en de Turbo E-Hybrid met een 4.0-liter V8, goed voor maar liefst 680 pk… Maar zelfs dan bestaat blijkbaar de kans dat je dat niet genoeg vindt.

Bloedsnel optrekken, elektrisch doorrijden

Porsche heeft namelijk nog twee varianten aan het gamma van zijn Panamera toegevoegd en één daarvan is een vierde plug-inhybride: de Turbo S E-Hybrid. Zoals dat extra ’S’-je al doet vermoeden voegt die nog meer vermogen toe aan de mix, goed voor maar liefst 782 pk en een mooi ronde 1.000 Nm koppel. Die haalt hij in essentie wel uit dezelfde aandrijflijn als de Turbo E-Hybrid-zonder-S dus reken op een 4.0-liter V8 en een elektromotor die zijn stroom haalt uit een accu van 25,9 kWh. De verbranding zorgt hier echter wel voor tot 600 pk terwijl de elektro tot 190 pk voor zijn rekening kan nemen.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid 2024

Die cijfers maken er de snelste Panamera in de geschiedenis van Panamerae van en dat liet deze Turbo S E-Hybrid ook al zien op de Nürburgring. Daar liet hij niet alleen de vorige Panamera Turbo S met ruim vijf seconden achter zich maar wist hij ook het rondrecord in het segment van de luxeberlines op zijn naam te zetten. Ook naast het circuit pronkt hij echter met opmerkelijke cijfers, zoals een 0-naar-100-tijd van amper 2,9 seconden en een topsnelheid van 325 km/u. Deze Turbo S E-Hybrid is met andere woorden een complete schizofreen want met een volle accu rijdt hij tot 88 kilometer volledig geruisloos.

32.000 euro voor 102 pk?

Liever extra sportiviteit zonder gestekker, dan voegt Porsche nu ook een nieuwe Panamera GTS toe aan het aanbod. Die doet het met dezelfde 4.0-liter V8 maar dan zonder de elektro. Dat blok is in dit geval goed voor 500 pk en 660 Nm op de vier wielen; 100 pk minder dus dan de Turbo S E-Hybrid uit die motor haalt maar wel 20 pk meer dan de vorige Panamera GTS. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 3,8 seconden en een topsnelheid van 302 km/u maar ook daarnaast wil de GTS overtuigen met zijn sportiviteit. Reken bijvoorbeeld standaard op adaptieve luchtvering, verstevigde stabilisatorstangen, 10 millimeter verlaagde ophanging en natuurlijk allerhande sportieve exterieurdetails.

Porsche Panamera GTS 2024

Wat moet je daar dan voor over hebben? Porsche plaatst de Panamera GTS in de catalogus vanaf 171.880 euro, een dikke 52.000 euro meer dus dan je voor een Panamera 4 met 2.9-liter V6 over moet hebben. De Turbo S E-Hybrid neemt dan weer positie in als de duurste Panamera met zijn prijs van 237.980 euro. Dat is zo’n 32.000 euro meer dan wat een Turbo E-Hybrid-zonder-S moet kosten, voor 102 pk extra… De moeite waard of niet?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws