![Ford Mustang Mach-E autonoom 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Ford/anderefotos/ford_bluecruise_autonoom_belgie_2024_1.jpg?itok=sardX8jY)
De race naar die eerste zelfrijdende auto op onze wegen kent zijn winnaar. Ford heeft namelijk goedkeuring gekregen om BlueCruise te gebruiken in België. Dat systeem is iets minder geavanceerd dan wat Mercedes en BMW in huis hebben maar één ding is zeker: deze Mustang Mach-E rijdt helemaal vanzelf.
De afgelopen jaren pakten al een paar fabrikanten uit met goedkeuring om autonoom te rijden op Europese wegen, maar in België bleef het wachten. Zo mochten Mercedes-eigenaars die het Drive Pilot-systeem hadden aangevinkt al het stuur loslaten op bepaalde stukken Duitse snelweg en kort daarna volgde dezelfde goedkeuring voor de BMW 7 Reeks met ‘Personal Pilot L3’ aan boord. Geen van die twee gaat echter in ons land met de eer lopen, want die gaat naar een compleet andere fabrikant.
Zeg niet level 3…
Ford heeft namelijk aangekondigd dat het de goedkeuring gekregen heeft van de Europese Commissie om zijn BlueCruise-systeem te gebruiken in 15 Europese landen. Dat mocht al langer in Duitsland en Spanje maar nu komt onder andere ook ons Belgenlandje erbij. Het systeem staat je toe om je Ford langdurig zelf te laten sturen, accelereren en vertragen op bepaalde stukken snelweg tot 130 km/u, zonder dat je om de zoveel seconden even het stuur hoeft aan te raken. Bij ons kan je BlueCruise voorlopig enkel krijgen op de Mustang Mach-E, waar je er na een gratis proefperiode van 90 dagen ofwel 24,99 euro per maand, ofwel 280 euro per jaar voor kwijt bent.
![Ford Mustang Mach-E autonoom 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Ford/anderefotos/ford_bluecruise_autonoom_belgie_2024_2.jpg?itok=gRs0njL1)
Maar waarom is Ford nu de eerste die uitpakt met een autonoom rijsysteem in België? Wel, dat heeft er mogelijks iets mee te maken dat het merk iets minder hoog mikt dan pakweg Mercedes, BMW of Tesla. Hun technologie wil namelijk autonoom zijn op het zogenaamde level 3, wat wil zeggen dat je niet alleen je stuur mag loslaten maar je ook met andere zaken mag bezighouden tijdens het rijden. Dat is bij Ford anders: in je Mustang Mach-E mag je het stuur wel loslaten maar moet je aandacht op de weg gevestigd blijven — anders krijg je een waarschuwing.
De Amerikanen spreken dan ook over een “level 2+”-systeem maar zeggen er wel bij dat je dankzij de nieuwe goedkeuring van Zweden naar Italië zou kunnen rijden zonder ook maar één keer het stuur aan te raken… Maar dan moet je dus wel zo lang je ogen kunnen open houden.
Recente reacties
Dit kost de duurste Dacia die je kan samenstellen: nog steeds betaalbaar?
€33k voor een Dacia is veel te duur. Bvb bij Toyota kan je nu een Corolla hybrid sports tourer in...
Door GLENN 6 uur geleden
Dit kost de duurste Dacia die je kan samenstellen: nog steeds betaalbaar?
Volgens mij heeft de Extreme uitvoering al standaard haaienvin antenne, 360° camera en 10.1"...
Door Sluis 8 uur geleden
Gaat Audi-fabriek in Brussel straks Chinese EV’s bouwen?
Terwijl Europese fabrikanten en bedrijven ons land verlaten om elders goedkoper te produceren, is...
Door Vinc 10 uur geleden
Dit kost de duurste Dacia die je kan samenstellen: nog steeds betaalbaar?
Toch ook niet goedkoop meer, gaan dezelfde weg op als Skoda destijds vrees ik.
Door De Bie René 10 uur geleden