Als het van Federaal Minister van Mobiliteit François Bellot afhangt, rijden we binnenkort zonder spiegels op onze wagens rond. Al lees je best even verder voor je de buitenspiegel van je auto van je buurman gaat stampen.
Want het gaat om een schrapping van een wetsartikel in de nieuwe Wegcode. Daarin staat iets over de verplichte spiegels. Het wordt allemaal wat ruimer, zodat aan de vraag van vele constructeurs tegemoet wordt gekomen. Die constructeurs willen graag camera's op de auto installeren in plaats van buitenspiegels, maar dat gaat vandaag niet.
voor de veiligheid
De camera's zouden een gunstig effect hebben op het verbruik maar ze zouden ook de veiligheid verhogen. Niet omdat de omgeving beter gezien wordt, want als argument wordt aangehaald dat er minder fietsers door de spiegel van voorbijrijdende auto's tegen de grond gemikt zullen worden. Dat een afgebroken spiegel waarschijnlijk wel een pak extra zal kosten, wordt even vergeten.
In de nieuwe Wegcode zal komen te staan dat auto's "verplicht over zogeheten ‘hulpmiddelen voor indirect zicht’ moeten beschikken". Dat kunnen dan de traditionele spiegels zijn, maar ook camera's. Wist je trouwens dat je vandaag de dag maar over twee spiegels moet beschikken en dat tot de jaren 80 de rechterbuitenspiegel niet standaard aanwezig was op een auto?
Gordeldracht
Een andere toevoeging aan de nieuwe Wegcode is de verplichting om de gordel ook bij het achteruitrijden te dragen. Vandaag is dat niet wettelijk verplicht. Die opening in de regelgeving dateert nog uit de tijd dat gordels niet konden meebewegen en het achterom kijken bemoeilijkten. Tijden zonder achteruitrijcamera's en dergelijke systemen.
De nieuwe Wegcode treedt als alles goed gaat in 2021 in werking.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 8 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 8 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden