Wallonië verbiedt vanaf 2026 alle auto's van voor 2009

Wallonië lage emissiezone

Het Zuiderse landgedeelte heeft de straffe beslissing genomen om tegen 2026 een soort van Lage Emissiezone uit te voeren over heel het grondgebied. Tegen 2026 zal je met minstens Euro 5 voor dag moeten komen, anders mag je Wallonië niet meer in.

Vanaf 2023 zal Wallonië beginnen met het stelselmatig verbieden van oude auto's. Tegen 2026 zouden daardoor enkel nog auto's met een Euro 5-norm toegelaten zijn op het grondgebied van Wallonië. Ter info; de Euro 5-norm ging in vanaf september 2009. Waardoor het dus gaat over auto's die dan maximaal 17 jaar oud zullen zijn. Een onderscheid tussen diesel en benzine maakt Wallonië daarbij niet.

Nog eens vier jaar later, tegen 2030, zal je auto minstens een Euro 6D Temp brevet moet hebben. Dat is een norm die vanaf september 2018 (dit jaar dus) in voegen ging en wordt uitgereikt aan auto's die voldoen aan de normen onder de nieuwe WLTP-test en RDE-test. Wallonië hoopt hiermee alvast duidelijk te maken welke richting het landsgedeelte uit wil. Met een aanvaardbare overgangsperiode voor haar inwoners. Hoe doorrijdend verkeer gaat beboet worden is momenteel nog niet duidelijk. Dat het de kassa zal doen rinkelen, dat is natuurlijk wel duidelijk.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 42 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (42)

Plaats een reactie
Kevin E 19:01
afbeelding van Kevin E

Ik betaal al jaarlijkse duizenden euro's aan verkeersbelasting en straks gaan ze mij verbieden om op de wegen te rijden met mijn EURO 3 benzine? Straf! Mogen ze dan wel mijn auto overkopen aan de huidige marktwaarde.

tomtom 22:29
afbeelding van tomtom

Op zes jaar tijd kan er nog veel gebeuren.

Verkeersbelasting is geen onbeperkt toegangsticket.

navtec 16:09
afbeelding van navtec

Ik kan dit allemaal maar moeilijk geloven. Dit artikel lijkt mij eerder clickbait.

En verder als verkeersbelasting geen "onbeperkt toegansticket" is, waarom betaal ik dat dan? Je betaalt een toch "gewestelijke verkeersbelasting" om je wagen in het verkeer te brengen m.a.w. op de openbare weg te mogen rijden. Elke openbare weg. Met welk recht gaat elke gemeente of stad dan zomaar wat eigen regeltjes gaan opwerpen?

Dat de steden dan maar aankloppen bij de gewesten die de verkeersbelasting innen. Maar het is wel al te gemakkelijk om weeral eens met hun polleke open bij ons, gewone mensen, aan te kloppen.

Antonio 22:41
afbeelding van Antonio

volgens mij zijn die gek aan worden , kapitalisme

Antonio 22:42
afbeelding van Antonio

volgens mij zijn die gek aan worden , kapitalisme

Albert Malfliet 23:00
afbeelding van Albert Malfliet

En dan is de wereld eindelijk gered en de kassa vol.Dat gezever werkt wel op mijn gestel.Word het stilaan beu die gasten zijn de grootste verpesters van de joi de vivre.Europa heeft deze inkassering goed in gang gezet.Dank u Europa waar ik alleen enkel sjagrain van geniet.Gans die herrie is neven de kwestie.1950 op deze aardbol 8.7mjd nu 11.7mjd begrijpe wie begrijpen kan.

vanmanda 08:19
afbeelding van vanmanda

Gedaan met het gezellig toeren met de oldtimer door de Ardennen. Ik zou zo graag eens in een glazen bol willen kijken. Een elektriciteitsnetwerk dat nu al bijna op instorten staat, een overheid die de consument (op de verkeerde manier) dwingt om een elektrische auto te kopen die momenteel nog steeds niet beschikbaar, betaalbaar of bruikbaar is (range en laadduur). Waar gaat dit eindigen?

Hans 10:23
afbeelding van Hans

Ik hoop dat men een uitzondering gaat maken zoals Brussel. Autos ouder dan 30 jaar mogen WEL rijden. Als hulp voor de OLDTIMERS. Ik hoop ook dat de BFOV daar aan werkt.

andre123 09:07
afbeelding van andre123

oei,wie gaan ze nu de zwarte piet moeten sturen?
bij mijn weten heeft de wever of nva in wallonie niks in de pap te brokken.
herinner de hetze rond de lez in antwerpen.
als ik sommigen dan bezighoor "ze kunnen mijn kl....,of ik doe waar ik zin in heb"
gelijk of niet,iedereen zal er rekening mee moeten houden,of betalen.....
@vanmanda een tip verdiep u eens fantsoenlijk en je zal merken dat er meer oplossingen zijn dan je denkt,eerste vereiste is WILLEN.

Hans 09:54
afbeelding van Hans

Dag Wallonië, deze Nederlander rijdt de volgende keer wel via Duitsland naar Frankrijk. Hoezo een verenigd Europa als alle lidstaten er eigen tol-, emissie- en andere regeltjes op na gaan houden?

andre123 11:59
afbeelding van andre123

Heel rouwig gaan ze in wallonie niet zijn wanneer een nederlander via duitsland naar frankrijk rijd.mss is het nu net om het doorgaande verkeer,waar we alleen de lasten van hebben,te weren?

Hans 08:45
afbeelding van Hans

Prima, iedereen blij dus! Maar ik denk dat ze nogal onderschatten wat al die auto's over de route du soleil nog aan inkomsten opleveren aan benzine- en lunchstops.

Petra 09:34
afbeelding van Petra

Hoezo hebben de Nederlanders een dikke nek? Jaren onze centen in Wallonie uitgegeven en met een dikke nek aangekeken. En nu hoeven we niet meer langs te komen???

Adriaan 13:20
afbeelding van Adriaan

Een caravan minder op de Belgische wegen, zo zie je maar dat alles een positieve kant heeft ;)

Mathieu 12:27
afbeelding van Mathieu

Moesten we allemaal al een keer de "ingevoerde producten per vliegtuig" laten, en wat minder vlees eten,dan denk ik dat we veel meer uitstoot uit de lucht halen dan door een paar oudere wagens te gaan weren.
Zorg daarbij dat de "oude bussen en vrachtwagens" van ons wegennet verdwijnen, en de wereld klaart helemaal op :-)

4g63 14:49
afbeelding van 4g63

Zoals er vele de 'vogeltjesmarkt' nu laten links liggen en naar Heist o/d Berg rijden, wijken er binnenkort vele uit naar bijv zeeland, Belgische kust, of Frankrijk,... Alternatieven genoeg.
Nog is: die oude barakskes blijven niet rondtuffen, en hier in dit vochtige klimaat al helemaal niet, en vernieuwen zich naar euronorm hoger. Binnen pakweg kleine 10j heeft bijna iedereen minstens euro 5 dus k snap de heisa nog steeds niet.
En diegene die dan nog steeds onder euro 4 zitten laat die hun (uit de hand gelopen) hobby dan maar verder uitoefenen.

Jonathan 16:44
afbeelding van Jonathan

Alle, tof!
Gedaan met de Le Bug Show op het Circuit van Spa Francorchamps en alle andere oldtimer meetings in wallonie.
Daar komen jaarlijks 1000en Volkswagen busjes en kevers naartoe van over heel Europa.
Gedaan met de pret.

Jeroen 09:40
afbeelding van Jeroen

Ja zeg... Dit is toch te zot om dood te doen...

Jelle dr 17:38
afbeelding van Jelle dr

Met z’n allen ongeldig of gewoon weg niet meer stemmen..

Stoppen met belastingen te betalen en zoveel mogelijk zwartwerk of cash met zwart geld betalen!

Voor wa vee pakken die ons eigenlijk? Genoeg is genoeg! Kunnen we die wereldvreemde primaten in een reservaat steken aub? Volg aub voorbeeld in Frankrijk en bovendien graag eens politie en leger langs onze zijde i.p.v. aan de zijde van de banken die ons systeem controleren en waarvoor die politiekers de beudels openen om daarna gelijk zielloze wezens uit te voeren wat van hen verwacht wordt!

Echt heimwee naar de jaren 90! Sinds 2001 is het alleen maar achteruit gegaan met onze vrijheden.

Het is er compleet over gegaan!

suskewiet 20:18
afbeelding van suskewiet

en wie wordt daar nu beter van .... juist ...het water stroomt immer naar de zee.
Mijn auto is euro 3, verbruikt 5 liter op de autostrade en onder de 6 gemiddeld er zit een cat op en stoot geen fijnstofdeeltjes uit zoals een direct ingespoten moderne benzine ..... en dat moet naar de vuilbak voor een nieuwe .....
mijnheer met de rolls euro 6 die 25 liter verbruikt mag rustig verder bollen
welterusten mijnheer de president slaap zacht
GELE HESJES WERK AAN DE WINKEL

Erwin O' 20:43
afbeelding van Erwin O'

Wat als je nu kan aantonen dat je 'oudere' wagen toch voldoet aan een hogere norm?
Bijvoorbeeld mijn Prius van 2000 is dezelfde wagen als die van 2001. Maar die is hoger genormeerd!
Het zijn maximum-waarden, die euronormen...

4g63 12:32
afbeelding van 4g63

Lancer evo9 heeft euro4, mijn blokje heeft euro3, staat eentje te koop waar k verlekkerd op ben met euro1 en al die moteurkes van 4 voorgaande wagens zijn ontwikkeld in eind jaren 70. (Bestond toen nog niet) In de basis zijn die motorblokjes identiek, deze zonder turbo hebben allemaal dezelfde cijfers, en toch allemaal andere euronorm.
Diene onverwoestbare met z'n euro1 mag LEZ niet binnen dacht k, mijne euro3 die 10j jonger is mag dat wel, beide motortype 4g63.
Dus inderdaad, die normen zijn voor discussie vatbaar.

vanmanda 22:40
afbeelding van vanmanda

Oldtimers mogen Wallonië nog binnen op voorwaarde dat er niet meer dan 3000 km per jaar wordt gereden. Voila ik heb mij eens fatsoenlijk verdiept...

jo914 14:53
afbeelding van jo914

Waar kan de juiste informatie vinden. Is wel zeer interresant om te weten?

Laurent 12:14
afbeelding van Laurent

Ik woon in Luik. Hoe gaan "ze" de 3000 kms per jaar voor de oldtimers controleren? Keuring elke jaar? OBU zoals op de vrachwagens plaatsen? Op bijvoorbeeld een Ford T van 1913? Belachelijk!

Binnen vier jaar is mijn vrouw op pensioen, tijd om te vertrekken, naar betere oorden, waar de politici's slimmer en minder vraatzuchtig zijn, als dit bestaat...

navtec 16:14
afbeelding van navtec

Uw km-stand staat toch op uw controleformulier.

Ze weten bij de autokeuring goed genoeg hoeveel km u elk jaar rijdt. En hoeveel mensen gaan er niet elk jaar naar een garagist, die OOK jouw km-stand noteert en bij eventuele controle ook doorgeeft. Dus via de boekhouding van die garagist weet men ook al hoeveel km er op de teller staat. Even aftrekken van wat er bij de inschrijving staat, gedeeld door het aantal jaar en men weet perfect het gemiddeld aantal km dat men heeft afgelegd. De factuur komt wel.

co69 21:22
afbeelding van co69

Maximum 3000 km, dus voor die sporadische ritjes richting Frankrijk geen probleem, maar hoe gaat men dat controleren voor een Vlaming die meestal in Vlaanderen rondrijdt ? Hoe gaat men het aantal gereden km in Wallonië controleren?

sam smith 00:02
afbeelding van sam smith

Daar gaat zone 90.

Jelledr 00:00
afbeelding van Jelledr

Bwa makkelijk toch? We verbieden de wagens op fossiele brandstoffen. Dan koopt iedereen een EV. Dan voeren we rekeningrijden voor iedereen in. Dan door de stroomtekorten zullen sommigen hun wagen niet kunnen laden. Deze zijn dan verplicht openbaar vervoer te gebruiken.

Zo krijgen we ze allemaal aan de galg en ontnemen we ze hun grootste vrijheid, de auto!

Ik hoop dat ik er heel ver naast zit maar vrees ervoor dat dit het plan is. I.p.v. de burger te dienen, dienen ze de machtshebbers achter de schermen.

Rik DEPOORTER Oostende 15:51
afbeelding van Rik DEPOORTER Oostende

Ik heb ook zo stilletjes de indruk dat wie betaalt , minder vervuilt.
Dikke bullshit dus.... alles op de hals van de automobilist.
Zo is het trouwens al altijd geweest

Tom De Clercq 02:57
afbeelding van Tom De Clercq

Vlaanderen verbiedt alle Walen van voor 2009 in Vlaanderen tegen 2025!

Tom De Clercq 02:59
afbeelding van Tom De Clercq

Duidelijker kan je het niet maken als Waal dat je verstand niet in je kop zit, en zelfs niet in je broek. Volgens mij bengelt het ergens in de buurt van je appendix.

andre123 09:39
afbeelding van andre123

heb jij daar echt meer dan een jaar over moeten nadenken?lol

Michelle 10:16
afbeelding van Michelle

1 grote geldklopperij
In rotterdam is de lage emissie zone alweer afgeschaft omdat het geen verschil uitmaakt .

Mathieu 12:36
afbeelding van Mathieu

Toch even een verduidelijking hierbij: Rotterdam heeft het afgeschaft omdat daar bijna GEEN oude diesels meer rond rijden. Dus, die paar oude diesels die er wel nog rond rijden maken geen verschil. Dus, hun slag in binnen gehaald.
Vervolgens is het parkeren met de wagen in Rotterdam (en ook Amsterdam e.d.) gigantisch duur. Dus, ook minder wagens in de stad daardoor.

Alojz Rak 11:16
afbeelding van Alojz Rak

en zij er niet meer uit !

Ollander 11:46
afbeelding van Ollander

Jullie kiezen toch ook je eigen 'volksvertegenwoordiging'?

andre123 13:30
afbeelding van andre123

in be gaan we kiezen,
de dag na de verkiezingen doen ze gewoon weer hun eigen zin.

Tuut krak,pas op mijn wrak. 21:06
afbeelding van Tuut krak,pas op mijn wrak.

Als dat zo is zijn die auto's minstens 17 jaar oud,zoveel zullen er niet zijn die met zo'n oude wagen rijden.

4g63 11:12
afbeelding van 4g63

De oudste is er nu 17 en als ze de statistieken volgt kan daar nog vlotjes 6 jaar bij, de jongste nu 15, het vorige modeljaar rijd nog rond en het model daarvoor ook nog, dus bijna zeker dat deze op z'n 20e nog niet de deur uitgaat.
LEZ nu geen probleem, Wallonnië of LEZ zal alternatief worden.
Vele merken hebben uitschieters die het bovengemiddeld lang volhouden en vlotjes 20 jaar worden.
Wagen waar niks aan scheelt doe k niet weg, zal wel eentje huren dan.
Intussen kunnen de prijzen voor elektr nog wat zakken en komen er 2 zonder benzine motor.
(Kan k moteurke nog paar keer laten janken want elektr heeft geen keel om open te zetten) ;)

Freddy 10:24
afbeelding van Freddy

En den helft leeft van tourisme van de Vlamingen,wat gaan ze daar mee doen.Goe zot die Walen.

Opdeweegh Jan 13:34
afbeelding van Opdeweegh Jan

Als men dit in Wallonië zou gaan doen, kon het ook wel eens de verkeerde kant uitgaan,vele mensen mijden al de LEZ zones, ik zou het perfect kunnen ,gij verkoopt me in België geen auto meer, als inwoner van de grensstreek koop ik een auto in Nederland als protest, men moet niet vergeten dat de burger zijn stem anders gaat uitbrengen en men gaat stemmen voor Het Vlaams Belang,bezint eer ge begint, voor de groenen zou heel België al een LEZ zone zijn,

Uw reactie