De Japanse constructeur stoomt alles klaar voor het debuut van de derde generatie Qashqai. De populaire SUV komt in de lente van 2021 op de markt, als milde hybride en als full hybrid.
De rol van de Qashqai is voor Nissan van wereldbelang. De SUV is al sinds zijn debuut in 2007 verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de verkoop bij de Japanse constructeur. Reden genoeg om in de lente van volgend jaar de derde generatie voor te rijden. Die zal naast de Juke en de elektrische Ariya de kern van het Europese gamma vormen.
De basis van de derde generatie vormt het CMF-C-platform van de alliantie met Renault en Mitsubishi. Daarop stoelt de uitgaande generatie ook, maar het platform krijgt uiteraard een grondige evolutie. De nieuwe Qashqai zal dus gelijkaardige afmetingen voorrijden, maar wordt wel lichter, sterker en stijver, zo belooft Nissan. De voorwielaangedreven modellen met velgmaat tot en met 19 duim krijgen een torsieas achteraan; vierwielaangedreven versies en modellen met 20-duimsvelgen krijgen een multilink. De stuurinrichting zal grondig worden aangepast.
Onder de motorkap voorzien de Japanners een klassieke 1.3-viercilinder op benzine, die milde hybride ondersteuning krijgt. De benzinemotor komt er in twee vermogensversies. Een elektrische Qashqai komt er voorlopig niet – daar dient de Ariya immers voor – maar er komt wel een hybride, die Nissan “e-Power” noemt. Dat wordt geen plug-inhybride of klassieke full hybrid, maar een die zijn verbrandingsmotor als generator gebruikt om de batterij op te laden of de elektromotor te voeden.
De rijhulp krijgt tot slot uiteraard een update. Die bundelt Nissan nog steeds onder de naam ProPilot, en ziet zijn adaptieve cruisecontrol onder meer uitgebreid. In combinatie met het navigatiesysteem houdt het systeem voortaan rekening met verkeersborden, bochten en afritten om de snelheid aan te passen.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 10 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden