Audi trakteert zijn e-tron later deze week op een facelift en helpt daarbij een oud euvel de autowereld uit. Waar het eerste elektrische model van de constructeur tegenwoordig nog kortweg als ‘e-tron’ door het leven gaat, krijgt die namelijk een nieuwe naam: ‘Q8 e-tron’. Niet te verwarren met de Q8-zonder-e-tron, wel te verstaan…
Voor zij die houden van lekker Duitse logica, had Audi’s gebruik van de e-tron-naam waarschijnlijk altijd wat weg van een doorn in het oog. Zo verscheen de type-aanduiding voor het eerst als achtervoegsel voor de plug-inhybride modellen uit Ingolstadt — denk aan de A3 e-tron en de Q7 e-tron van destijds. In 2018 kleefde Audi de naam echter plots zonder meer op de kont van zijn eerste zuiver elektrische auto, een beetje alsof dat hun enige EV ooit zou worden. Later evolueerde het e-tron-gedeelte dan maar terug in de richting van een achtervoegsel wanneer er meer elektrische auto’s kwamen, zoals bij de Q4 e-tron. Intussen bleef de ‘Audi gewoon-e-tron’ zijn eigenzinnige naam behouden, maar daar komt heel binnenkort verandering in.
Efficiëntie op alle vlakken
Audi heeft namelijk de lanceringsdatum aangekondigd voor de facelift van zijn elektrische SUV, maar het is niet die datum die met het grootste deel van onze aandacht gaat lopen. In hun bericht laten ze namelijk ook doodleuk weten dat je in het plaagplaatje niet de gewoonlijke ‘Audi e-tron’ en ‘Audi e-tron Sportback’ ziet, maar wel de ‘Q8 e-tron’ en ‘Q8 e-tron Sportback’. Daarmee bevestigt Audi dus de geruchten die al even de ronde doen, en komt zijn elektrische SUV binnenkort op gelijke hoogte te staan met de reguliere Q8 die al even in het gamma staat. Beide modellen zijn echter, voor de duidelijkheid, niet verwant. Deze Q8 e-tron wordt gewoon een facelift van de voormalige e-tron, terwijl de Q8-zonder-e-tron een luxe-SUV met verbrandingsmotoren en een compleet ander koetswerk is. En zo blijft alles, zoals vanouds, toch nog een klein beetje verwarrend.
Audi schreef zijn vernieuwde EV even geleden al in voor een elektrische rally, waar het nadien een paar beelden van deelde. Daaruit bleek al dat we geen grote verrassingen moeten verwachten op vlak van uiterlijk, want we hadden de auto waarschijnlijk niet eens opgemerkt indien ze hem niet zo opvallend hadden gecamoufleerd. De kans zit er echter wel in dat de Duitsers het één en ander veranderen aan de technologie van de (Q8) e-tron, want toen gaven ze te kennen dat “efficiëntie het doel” was. Of zouden ze gewoon willen zeggen hebben dat de naamgeving eindelijk efficiënter werd? We zullen het weten op woensdag 9 november, wanneer Audi het doek van de Q8 e-tron trekt.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden