
Van “ladyshaver” tot “langoustine”; Lancia’s Pu+Ra Zero heeft op onze redactie heel wat roepnamen gekregen. “Auto” was er echter geen van, want zonder ruiten of wielen konden we het ding onmogelijk zo noemen. Daar lijkt binnenkort echter verandering in te komen, of toch als we Lancia’s nieuwste teaser mogen geloven.
Op 28 november 2022 zou het gaan gebeuren voor Lancia. Toen hadden de Italianen namelijk de voltallige wereldpers uitgenodigd voor een evenement dat ze — naast gewoon ‘Lancia Design Day’ — omschreven als een ware renaissance voor het merk. Zo beloofden ze ons na een jaren-, zoniet decennialange winterslaap concrete voorsmaakjes te geven van maar liefst drie nieuwe modellen in één klap, dus de verwachtingen waren hoog… En wat deed Lancia toen? Ze toonden een soort zwevend zeepsculptuur met wat LED-versiering en noemden het een studiemodel…
Geen auto is geen nieuws
We mogen nu wel wat gekscherend doen over die Pu+Ra Zero, maar Lancia wilde er wel degelijk iets mee zeggen. Zo moest het apparaat vooral tonen welke designtaal het merk voor zijn drie aankomende modellen zou hanteren, maar vertrouwden ze daarvoor misschien iets te veel op de verbeelding van die aanwezige autojournalisten. Het probleem was namelijk dat ze op zich best sterke elementen zoals die Y-vormige dagrijverlichting en aalgladde carrosserie niet op een conceptcar getoond hadden, en je kent ons: geen auto is geen nieuws. En die boodschap lijken ze tot in Italië gehoord te hebben.

Daarom waagt Lancia binnenkort een tweede poging, want ze nodigen opnieuw iedereen die het wil horen uit om een presentatie te volgen. Daarin zouden ze de Emozione Pu+Ra laten zien, en de bijgevoegde teaserafbeelding ziet er alvast veelbelovend uit. Zo herkennen we meteen het achterlicht van de Pu+Ra Zero — voor zover dat ding een voor- en achterkant had — maar lijken we een glimp van wielkasten tegen de flanken op te vangen. Bovenaan zouden we zelfs zweren dat we een soort achterruit herkennen, die Stratos-gewijs met lamellen bedekt is. Ze hebben ons dus weer helemaal vast, want iets zegt ons dat er deze keer een auto op het menu staat… Afspraak op 15 april, dan maar.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Flitspalen
Door Stijn Dekeyser 1 dag geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Zoals in Duitsland : snel waar het kan, traag waar het moet !!
Door Iceberg 1 dag geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
En de mustang kan je volgens mij enkel nog nieuw met de V8 kopen. €3500 jaarlijkse rijtaks,...
Door GLENN 1 dag geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Liefst geen van beide
Door Pieter E 2 dagen geleden