
Binnen een drietal maanden onthult Peugeot zijn E-3008, maar het kan allemaal niet snel genoeg gaan. Zo geven de Fransen nu al uitgebreid inkijk in de cabine van de elektrische SUV, waar we een nieuwe generatie van de i-Cockpit vinden. En die E-3008 wordt trouwens ook niet zomaar een SUV…
In 2012 veroorzaakte Peugeot een ergonomisch relletje bij de lancering van zijn eerste generatie 208. Die kreeg namelijk als eerste de zogenaamde ‘i-Cockpit’ mee, een indeling van het dashboard die de tellerpartij helemaal bovenaan plaatst met een ongezien klein stuurtje eronder zodat je de klokken niet door maar over het stuur dient te bekijken. Het klinkt allemaal wat onnatuurlijk — en zo voelde het aanvankelijk ook — maar een dik decennium en 10 miljoen verkochte i-Cockpit-Peugeots later zijn we er wel gewend aan. De Fransen voelen dan ook dat het tijd is voor een volgende stap, en die zetten ze met de nieuwe E-3008.
i-Cockpit met Curved Display?
Peugeot heeft namelijk een paar eerste teaserfoto’s gedeeld over de E-3008, en die tonen al vrijwel het complete interieur. Zo leren we dat de elektrische SUV als eerste een gloednieuwe generatie van Peugeots i-Cockpit meekrijgt. Die pronkt met een 21-inchscherm dat het bestuurdersdisplay en het infotainmentscherm naadloos verbindt, en BMW-gewijs gebogen bovenop het dashboard zweeft. Anders dan de Duitsers zit het stuurtje van deze E-3008 natuurlijk nog steeds laag gemonteerd, en dat stuurtje krijgt — slik — aanraakgevoelige knoppen met haptische feedback. Meer aanraakgevoeligheid vinden we in de bekende ‘i-Toggle’-sneltoetsen ernaast, en tussen de twee in zien we dat het bedieningspookje voor de aandrijflijn voortaan in het dashboard gemonteerd zit.

De voorste helft van de cabine van de E-3008 heeft dus al geen geheimen meer, maar hetzelfde kan niet gezegd worden over de achterste helft. Daar is misschien wel een reden voor, want Peugeot verklapt dat de EV de vorm gaat aannemen van een ‘fastback-SUV’. Dat is enigszins interessant, want de huidige 408 — ook een soort verhoogde fastback in het C-segment — krijgt eveneens een elektrische afgeleide onder de noemer E-408. Hoe die twee zich intern gaan onderscheiden is dus nog niet duidelijk, al weten we wel al dat deze E-3008 en zijn grotere broer, de E-5008, op een nagelnieuw en zuiver elektrisch STLA-platform komen te staan. Op een 3008-zonder-E hoef je dus niet meer te rekenen na de lancering in september dit jaar.
Recente reacties
Eerste test: Hyundai Kona Electric (2023)
Op zich geen verkeerde afmeting voor een auto. Maar wat een gedrocht. die lichtblokplaats.... Die...
Door kevin l 1 dag geleden
Eerste test: Hyundai Kona Electric (2023)
ik ben niet vooringenomen voor wat betreft merken en ik sta open voor alles maar ik vind deze wagen...
Door Piet 3 dagen geleden
Fisker landt in België: orderboekjes voor elektrische Ocean geopend (2023)
Al ze prijs onder de 40000€ is dit een leuk alternatief voor al die Chinese EV brol, de Vlaamschen...
Door Vigor Mortsen 4 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Zoals THIS ook al aangaf zal het zeker duurder worden. Een paar jaar geleden bracht de auto-branche...
Door John 4 dagen geleden