Deze heerlijke restomod zet een vergeten Alfa Romeo in de bloemetjes

Alfa Romeo Alma Sprint 2024

Herinner jij je ‘m nog, de Alfa Romeo Sprint? Dat misschien wel, maar de kans is klein dat je je specifiek de Sprint 6C nog herinnert. Dat moest namelijk Alfa Romeo’s inzending in de Group B-rally worden, maar het mocht niet zijn. Zijn breed uitgeklopte wielkasten bereikten nooit de openbare weg… Tot nu.

Ruim 20 jaar geleden selecteerden ze bij Alfa Romeo een ietwat onverwachte kandidaat voor een ombouw naar rallywagen. De Sprint was namelijk niet veel meer dan een coupéversie van de Alfasud en die moest het dus doen met bescheiden motoren en zelfs voorwielaandrijving. Daarom ging de viercilinder eruit in functie van de 2.5-liter Busso-V6 uit de GTV6, die ook nog eens achterin kwam te liggen in plaats van voorin. Voeg daar een stoere bodykit aan toe en de Sprint 6C kon één van de groten in Alfa-land worden, maar het mocht niet baten. Het project werd stopgezet, maar nu heeft het Portugese Alma de draad enigszins opgepikt.

Inclusief achterbank

Dit is namelijk de Alma Sprint en heb je wel eens wat beelden van een 6C-prototype zien passeren, dan kan deze creatie je bekend voorkomen. De ombouwer trakteerde zijn oude Alfa Romeo Sprint dan ook op een bodykit uit koolstofcomposiet in de stijl van de originele racer. Achteraan hebben ze het spoilertje zelfs een stuk vakkundiger in het kofferdeksel geïntegreerd dan destijds het geval was, terwijl je vooraan een set hypermoderne Hella-schijnwerpers in de minimalistische grille vindt. Binnenin monteerden de Portugezen dan weer een Zagato-stuurwiel als hint naar de oorspronkelijke ontwerper van de Sprint 6C, terwijl de stoelen bekleed werden met Alcantara… En kijk je goed, dan zie je dat deze restomod gewoon nog over vier van die stoelen beschikt.

Alfa Romeo Alma Sprint 2024

Alma ging dan ook net niet even ver als Alfa Romeo destijds wilde gaan, want ze monteerden hier géén V6 in de plaats van de achterbank. De Sprint behoudt dus zijn originele viercilinder boxermotor, al wordt die wel uitgeboord naar 1.8 liter. Verder tekenen ook nieuwe zuigers, nieuwe nokkenassen, een nieuwe cilinderkop en een set Dellorto-carburateurs present voor een vermogen van 160 pk. Combineer dat met een Torsen-differentieel op de vooras, handmatig verstelbare dempers en een leeggewicht van amper 880 kilogram en je zal je vermoedelijk niet vervelen. Zijn prijs: een naar restomod-maatstaven bescheiden 50.000 euro… Donorwagen niet meegeteld, maar aftandse Alfa Romeo Sprints vind je al vanaf ocharme 3.000 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws