Mazda maakt zich zorgen over elektrificatie in autoland

mazda-ev-toekosmt

Weet je nog toen Mazda niet mee deed aan de downsizing-trend en ze nu stiekem gelijk blijken te hebben? Wel, het bedrijf maakt zich nu zorgen over de snelle elektrificering van het wagenpark.

We moeten er niet naïef over doen, automerken volgen parameters opgelegd door de overheden om wagens te bouwen die er als het groenste uit komen binnen die parameters. Denk maar aan alle driecilinders die amper iets verbruiken in de laboratoriumcyclus maar door de mand vallen in de échte wereld. Mazda, was altijd wat het buitenbeentje. Met een diesel van 2.2-liter groot en benzines zonder turbokracht. Het is niet toevallig dat het Japanse merk in de 'Real World'-testcyclus fraaie cijfers scoort.

Nu goed, terug naar het nieuws van de dag; Mazda's vicepresident voor de VS, Robert Davis, heeft tijdens een seminarie in Michigan zijn bezorgdheid getoond over de toekomstige elektrische voertuigen die richting de dealers komen. Vooral de impact van de lithium-ion-batterijen op het milieu baart hem zorgen. Omdat die niet zo gemakkelijk kunnen worden gerecycleerd als pakweg batterijen van je smartphone. "We moeten beseffen dat elektrische wagens geen 'zero emissie' zijn", stelt Robert. "Dit is verplaatste emissie. We kunnen beter dan dit. We moeten samen werken aan de beste oplossing voor klanten én milieu."

Het kan dan ook geen toeval zijn dat Mazda de laatste jaren zoveel tijd, geld en energie heeft gestoken in haar SkyActiv-motoren. Omdat het merk simpelweg gelooft dat een solide verbrandingsmotor de belangrijkste basis is om op verder te bouwen. Ook voor een (plug-in)hybride.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Quin 10:21
afbeelding van Quin

Nuchtere, realistische mensen daar. Blij dat ik voor een Mazda gekozen heb :) !

andre123 11:06
afbeelding van andre123

nuchter?dat zal de toekomst uitwijzen.
zou niet de eerste keer zijn dat ze de bal misslaan,denk maar aan de wankelmotor....

Erik B 10:32
afbeelding van Erik B

Ik zou onmiddellijk de elektrische versie van de MX-5 kopen tegen een aanvaardbare prijs. Er staat nu eentje op de oprit. En de opmerking over autonomie is relevant. Wie rijdt er tijdens zijn dagdagelijkse verplaatsingen meer dan 350 km? De techniek is er en de batterijen worden steeds beter. Alleen jammer dat België op het vlak van oplaadpunten ver achterloopt op onze buren.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws