Opgemerkt: Laat FCA het Italiaanse Fiat doodbloeden?

fiat-fca-geneve

Grote show bij Jeep, Alfa Romeo, Maserati en Ferrari op het autosalon van Genève. Hey, er was zelfs ruimte voor een Dodge Demon! Maar bij zusterbedrijf Fiat? Daar blijven ze verder boeren met oude modellen en generische producten. Wat is er aan de hand met het merk dat in de jaren 80 aan de Europese top stond?

De 500, dat moet zowat de laatste nieuwe Fiat zijn die het merk een frisse adam liet blazen. Alles dat daarop volgde baseerde zich op dat kleintje (500L, 500X), was hoogst middelmatig (Tipo) of leende de basis ergens anders (124, Fullback). En nu de lancering van de nieuwe 500 alweer een decennium achter ons ligt en er een nog hoogbejaardere Punto bij de dealer staat is het tijd om aan de alarmbel te trekken; wat is er aan de hand bij Fiat!?

Niet al te veel zo blijkt, want moederhuis FCA schenkt al haar aandacht aan Jeep en Alfa Romeo. Waardoor Fiat achterblijft met een sporadisch schouderklopje en een 'de 500 doet het toch nog goed, teer daar nog maar wat op'. Uiteraard niets mis met die 500. Alleen dalen de verkopen jaar na jaar en vinden ze het boven aan de top (lees: opperbaas Sergio Marchionne) geen goed idee om hier iets aan te doen.

Bij FCA zijn ze namelijk van mening dat energie best kan gestoken worden in Jeep, Alfa en Maserati. Vooral dat eerste merk weet door de groeiende vraag naar SUV's steeds betere cijfers voor te leggen. En FCA ziet het niet zitten om van elke Jeep een Italiaanse Fiat-rivaal te bouwen. Kortom; Fiat zal een minder relevante rol moeten gaan spelen in Europa. Niet onze woorden, wel die van Marchionne zelf op het autosalon van Genève. Of Italianen hun Fiat gaan laten staan voor een Amerikaanse Jeep, dat is nog maar de vraag.

Laat FCA het mythische Fiat dus doodbloeden zoals het deed met Lancia? Een volmondige ja.

Zonde?

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
jre 16:46
afbeelding van jre

Het lijkt erop dat FIAT enkel nog zal doorleven als volwaardig merk op de Zuid-Amerikaanse markt.

Natuurlijk is het jammer om Fiat te zien wegkwijnen, maar ergens begrijp ik die beslissingen wel. Grote Fiats verkopen niet en aan de 500 verdienen ze tenminste nog iets omdat mensen bijbetalen voor stickers.

Moest ik FCA zijn, ik zou Fiat positioneren tussen Dacia en de volumemerken. Opel, Skoda, Hyundai ... ze willen allemaal premium en duurder worden. Dan is er voldoende ruimte voor simpele en betaalbare Panda's en Tipo's.

andre123 16:51
afbeelding van andre123

TRIEST

Janvdleck 20:11
afbeelding van Janvdleck

Jammer. Rij nu "van armoede" nog steeds in een Croma JTD Multijet van 2010. Inmiddels 400000 km op de teller en nog steeds zonder problemen. Heerlijke reiswagen, maar geen vervanging binnen de Fiat groep. Zal weldra moeten omzien naar een ander merk. Nog eens JAMMER.

PVDW 15:48
afbeelding van PVDW

Heb al vele sportieve wagens gehad en gereden maar mijn nieuwe 124 spider is een van de betere,met dank aan Mazda natuurlijk!!! Was toch goede zet van Fiat toen Alfa noodgedwongen moest afhaken. Ben er in ieder geval heel blij mee.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws