Fiat nogmaals op kapblok Marchionne

fiat-future

Met het einde van zijn carrière in zicht (lees: pensioen) plant opperbaas bij FCA, Sergio Marchionne, nog één wilde stoelendans bij de automerken. Grootste slachtoffer van dienst? Fiat. Dat nog wat verder in de vergetelheid zal worden geduwd.

Op het autosalon van Genève begin dit jaar leek de tendens al gezet en het blijkt dat we er niet eens zo ver naast zitten; de Fiat Chrysler Group laat Fiat stilaan doodbloeden. Het is te zeggen; volgens de laatste info via de Italiaanse klokken plant grote baas Sergio Marchionne op 1 juni een nieuwe toekomstvisie uit de doeken te doen. Eentje waar premiummerken worden voorgetrokken en budgetmerken op de hort mogen. En jawel, Fiat is eigenlijk een budgetmerk voor het volk.

De mogelijke plannen

Buiten het feit dat Fiat de laatste jaren moet teren op afgeschreven techniek en amper een kapitaalinjectie krijgt zou Marchionne plannen de productie van de 500 (en Alfa Romeo MiTo, bij uitbreiding) weg te halen uit Italië. Waardoor de Poolse fabriek, waar zopas nog de 2 miljoenste 500 van de band rolde, in moet staan voor de productie van Fiat 500 en Alfa MiTo.

De dure Italiaanse fabrieken zullen dan gerief van Maserati, Alfa en Jeep moeten gaan bouwen. Auto's waar de hogere loonkost kan doorgerekend worden aan de consument (lees: marge). Daarnaast zouden op termijn alle auto's buiten 500 en Panda uit het gamma van Fiat verdwijnen. Het klinkt bijna als het verhaal van Lancia, zonder twijfel. Om de Fiat-leegte in Italië op te vullen wil Marchionne resoluut Jeep in de spotlight zetten. Of Italianen echte geneigd zijn om een Amerikaan te kopen, dat is andere pasta.

Op 1 juni krijgen we alvast te weten wat Marchionne zijn nieuwe plannen zijn voor de FCA-groep in Europa.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Sander Vranckx 08:57
afbeelding van Sander Vranckx

zo jammer, zo fout, Fiat had zo'n knappe traditie, know-how, waar is de tijd van de Uno de Punto, de Tipo, de coupé's of spiders..... OK soms wat fragiel, maar we gaan ze echt wel missen. Hoe kan je dat zomaar de nek omwringen?

andre123 10:55
afbeelding van andre123

tja als bijna niemand ze koopt?

Giuseppe Lo Presti 23:16
afbeelding van Giuseppe Lo Presti

Er is een tijd van komen en gaan. Hier in Europa heeft niemand meer interesse voor Fiat.
Terwijl dat in Amerika (vooral voor Alfa Romeo , Ferrari en Maserati ) wel het geval is.
Daardoor zal FIAT zich vooral richten op een markt die wel interesse in hun producten toont.(om te kunnen overleven)
Hier in Europa zullen er op den duur enkel nog Alfa Romeo,Jeep en Ram producten overblijven en zal FIAT enkel nog als FIAT professional verkocht worden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws