Duitse autobouwer BMW heeft te kennen gegeven dat het de komende 20 tot 30 jaar nog fors gaat investeren in de ontwikkeling van diesel- en benzinemotoren. Daarnaast liet Klaus Fröhlich, opperbaas van ontwikkelingen bij het merk, nog vallen dat de Nederlandse zonneauto van Lightyear One een complete gimmick is.
Bij BMW werken ze fors aan een generatie van elektrische modellen. Alleen zijn ze ook realistisch, want het merk is er van overtuigd dat de EV's de komende jaren tot decennia een minderheidrol zullen spelen in het autolandschap. Zo gelooft BMW dat in het beste geval zo'n 30 procent van de nieuw verkochte auto's tegen 2025 elektrisch zal zijn. Maar dan blijft er natuurlijk nog 70% aan auto over dat nood heeft aan een reguliere verbrandingsmotor.
Nog 30 jaar verbranding
Het is dan ook daarom dat BMW de komende decennia nog zal investeren in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Zoals de kaarten nu liggen nog 20 jaar voor dieselmotoren en 30 jaar voor benzinemotoren. Al is het nu al duidelijk dat die motoren steeds vaker steun zullen krijgen van elektromotoren. Hybrides, plug-inhybrides en milde hybrides.
Daarenboven laat BMW weten dat het haar 1.5-liter driecilinder turbodiesel (die vooral Mini gebruikt) uit zal faseren. Ook voor de machtige V12 benzine is het binnenkort gedaan. De huidige zes-in-lijn diesel met 4 turbo's mag ook op de schop. Die zal vervangen worden door een minder complex exemplaar met 3 turbo's. Niet dat er een einde komt aan de zescilinder. Want net zoals de V8 zal BMW de komende jaren sterk werken om de zes-in-lijn in het leven te houden. Door elektrohulp te koppelen aan de krachtbronnen.
Scherpe taal voor Lightyear One
Diesel en benzine blijven de komende jaren dus deel uitmaken van het portfolio van BMW. Met dank aan Klaus Fröhlich, de topingenieur bij het merk die geen blad voor de mond neemt. Zo roept de Duitser al langer van hoog en laag dat de EV-hype een... sja... hype is. Ook was de man niet mild voor de Nederlandse Lightyear One die gebruik maakt van zonnepanelen om energie op te wekken. Volgens Fröhlich is dat een complete gimmick, omdat kracht opwekken via zonnepanelen op een auto compleet onrealistisch is: "We hebben het zelf geprobeerd en het is technisch onmogelijk. In het beste geval kan je 1.2 kWh opwekken."
De man heeft een punt natuurlijk, want als je weet dat elektrische auto's met 10 kWh misschien 40 à 50 kilometer ver geraken, dan is 1.2 kWh bijna verwaarloosbaar. "Er zijn veel start-ups die proberen een auto te maken met zonnepanelen,"¨ gaat Fröhlich verder. *"Maar uiteindelijk zit er toch altijd weer een stekker aan."
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 12 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 15 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 18 uur geleden