Hoe zou het nog zijn met... Smart? Goed, dank u

Smart EQ ForFour 2020

Sinds het ontstaan van Smart in 1994 heeft Daimlers dochtermerk een bescheiden rol op onze markt gespeeld. De overstap vorig jaar naar een volledig elektrisch gamma was dus een gewaagde gok. Maar de beschermende hand van Geely biedt perspectieven voor de toekomst.

Met de compacte ForTwo en de iets minder compacte ForFour beperkte Smart zich tot een rol aan de zijlijn op onze markt. Toen het dochtermerk van Daimler vorig jaar besliste om alleen nog voort te gaan met volledig elektrische modellen, leek dat dus een riskante zet.

Dat beseft ook het merk zelf: “De overstap naar een volledig elektrisch merk was moedig, maar we misten uiteindelijk de kans om er een commercieel succes van te maken”, aldus Markus Schäfer, hoofd van onderzoek en ontwikkeling bij Daimler. “We hebben grotere volumes nodig”, gaat Schäfer voort. “We moeten concurrentieel zijn in een segment waar grote volumes van levensbelang zijn”.

Gelukkig is er de uitgestoken hand van Geely. Het Chinese concern, eigenaar van onder meer Volvo en Lotus, stapte samen met Mercedes-Benz in een joint venture rond Smart. De productie en de ontwikkeling van de elektrische stadsauto’s verhuist daardoor naar China, het design blijft bij Mercedes. “Voor ons is dit een goede basis voor een schaalbaar platform en voor genoeg volume om commercieel succesvol te zijn”, zegt Schäfer. “Geely geeft ons toegang tot een grotere schaal, hun knowhow en hun samenwerking met Volvo.”

De Smart ForTwo en ForFour kregen recent een facelift, en in 2022 moet daar nog een compacte elektrische SUV bijkomen. “We zijn goed vertrokken”, zegt Schäfer. “Op vlak van producten komt er nog meer aan.”

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws