Eerste Fisker Ocean ter wereld is meteen voor Europese klant

Fisker Ocean levering Denemarken 2023

Fisker is nu echt terug van weggeweest. Het Amerikaanse merk heeft namelijk het eerste exemplaar van zijn elektrische SUV, de Ocean, aan een klant geleverd. Die klant bevond zich echter niet aan de andere kant van de oceaan maar gewoon in Europa, of all places.

Het verhaal van Fisker is er eentje van vallen en opstaan — letterlijk. Henrik Fisker, een oorspronkelijk Deense ontwerper woonachtig in de VS, stampte het merk namelijk uit de grond in 2007 om er de Fisker Karma mee te bouwen. In 2014 ging Fisker Automotive echter op de schop en werd het bedrijf overgekocht door een Chinese investeerder, die er een paar jaar later zelf mee in moeilijkheden kwam. Daar eindigt het verhaal van Henrik Fisker echter nog niet, want in 2016 maakte de Amerikaanse Deen een doorstart onder de naam ‘Fisker Inc.’ Het eerste model daarvan is deze Ocean, en twee keer raden waar die als eerste geleverd wordt. Hint: het is niet Amerika.

’California Mode’ in Europa

Inderdaad: de allereerste Fisker Ocean ter wereld werd vorige week geleverd in Denemarken. CEO Henrik Fisker maakte dan maar van de gelegenheid gebruik om zijn heimat even te bezoeken, en overhandigde persoonlijk de sleutels aan de klant in het ‘Fisker Center+’ van Kopenhagen. Hoewel het merk in principe gebaseerd is in California, is de Deense afkomst van Henrik Fisker niet de enige reden waarom de Ocean eerst in Europa geleverd wordt. De elektrische SUV wordt namelijk geproduceerd bij Magna Steyr in Oostenrijk, dus het was misschien maar wat vreemd geweest om het eerste exemplaar per sé op de boot naar Amerika te plaatsen.

Fisker Ocean levering Denemarken 2023

Noem de Fisker Ocean trouwens niet zomaar een elektrische SUV, want het merk gaat meteen met een record lopen voor zijn eerste model sinds de verrijzenis. Zo heeft de Ocean een groter rijbereik dan gelijk welke andere elektrische hoogpotige op de hedendaagse markt, goed voor 707 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Verder beschikt de auto ook over een speciale modus waarbij zowat alle ruiten, inclusief de achterruit, kunnen zakken voor een bijna cabriowaardig gevoel. Hoeveel je die zogenaamde ‘California Mode’ zal kunnen gebruiken in het best regenachtige Denemarken, is nog maar de vraag.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Eddy Verbeke 10:57
afbeelding van Eddy Verbeke

Prachtige wagen maar wat moet deze kosten is dat betaalbaar voor de gewone werknemer?

this 12:53
afbeelding van this

Betaalbaar voor de gewone werknemer? Het is een Fisker, toch niet echt een goedkoop merk. Dus ik zou er niet van uitgaan.

John 16:03
afbeelding van John

Ik vond een beginprijs van 42.000 Eur in een nieuwsbericht van een jaar geleden.

Joram 16:24
afbeelding van Joram

Belgische prijzen zijn er nog niet, maar in Duitsland gaat hij blijkbaar voor 41.560 euro over de toonbank. Voor dat geld heb je natuurlijk wel de basisversie met bijvoorbeeld een kleinere accu. Voor een volledig uitgeruste met die theoretische 707 kilometer rijbereik betaalt de Duitser net geen 70.000 euro.

this 08:45
afbeelding van this

Dat verbaast me wel, de Fisker Karma zat boven de 100k qua prijs. Dan zetten ze zich onder de premium Duitsers qua prijszetting. Als je er ook kwaliteit voor terug krijgt, is dit wel mooi qua prijs vind ik. Maar de Karma was jammer genoeg wel onbetrouwbaar, dus de reputatie hebben ze wel niet mee.

peter 16:50
afbeelding van peter

Onbetrouwbaar??? Je ziet hoe snel roddels uitgroeien tot iets wat iedereen gaat geloven... Wil geloven.. Want er zijn maar alleen blijkbaar mercedes, audi, bmw, europese merken enz... Terwijl we moeten open staan voor hele goede kwaliteit van andere makers. Hoe anders krijg je gezonde prijs-conccurentie?
Ik geniet nog dagelijks van mijn eerste Fisker Karma. Goed onderhouden, en nu net 100k km na 12jaren... Zoek maar een auto die dat met gemak haalt, én zeker een elektrische.... Heb nog 95%laadcapaciteit van bij aanvang. 2 jaar terug (na 10 jaar dus), enkele segmenten van batterijen moeten vervangen.(vergelijkbaar met dure vervanging distributieriem conventionele wagens).. Voor de rest 1 X jaarlijks onderhouden bij garage ( Kroymans Hilversum/of Dusseldorf) Dit omdat de toenmalige verkopers stopten met onderhouden... Spijtige zaak, maar een fijn tripje naar Amsterdam, voor mij jaarlijks.
Dus weet niet waar men dat haalt onbetrouwbaar... men liet die man Henrik Fisker er niet bij... En nu maken ze zijn technologie na, of proberen toch.... Hij had vooruitstrevende ideeën, want met zijn wagen (met 100% elektrisch rijden, heb je ook nog een generator (motor) die extra stroom bijmaakt..) Dus nooit stilvallen, of zonder stroom zitten... !! Hij was zijn concurrenten voor in veel. Behalve de pech die hij had met management, mensen die hij wellicht vertrouwde, en die met heel wat centen zijn gaan lopen....
Fijn als men je zo laat zitten...Toch staat hij er weer, van veerkracht gesproken, en geloven in jezelf !! (ipv na te doen, en dan beweren dat het van jezelf komt...zie europese merken vooral..)
En nu de Fisker Ocean, topprijs wellicht voor actieradius van 700km...

Koen 10:34
afbeelding van Koen

77000 euro

guy hoste 17:48
afbeelding van guy hoste

De gewone werknemer moet maar de tram ,bus of fiets nemen !
en als hij dat niet kan betalen dan maar te voet

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws