Tweedehandsprijzen eindelijk in dalende lijn na jaren van sterke stijgingen (2023)

Tweedehandsprijzen daling Autoscout 2023

De torenhoge tweedehandsprijzen hebben hun piek gehad, dat blijkt uit de cijfers van AutoScout24. Dat online verkoopplatform was zo vriendelijk om ons te voorzien van een overzichtje van de prijzen sinds de start van de coronacrisis, en daarin zien we natuurlijk hallucinante stijgingen… Tot nu.

Je hebt het vast ook gemerkt: auto’s zijn er de afgelopen jaren niet goedkoper op geworden. Dat geldt in eerste instantie voor nieuwe wagens, waarvan de productie bijvoorbeeld te lijden had onder een gebrek aan elektronische componenten in de kantlijn van de coronapandemie, maar dat wreekte zich ook op de tweedehandsmarkt. Zo moest je plots flink wat meer geld neertellen voor de gebruikte auto van je dromen, of kon je net een hogere prijs vragen voor je eigen exemplaar. In beide gevallen kunnen wij je nu echter vertellen dat die stijgingen niet blijven duren…

50% duurder in vier jaar tijd

Zoekertjessite AutoScout24 heeft namelijk een overzichtje opgesteld dat de evolutie van de prijzen sinds de start van de coronapandemie weergeeft, en daar zijn voor het eerst sinds lange tijd ook consequent dalende cijfers in te zien. Die cijfers vinden we specifiek terug in de maanden maart en april van dit jaar, waar de gemiddelde vraagprijs van een tweedehandsauto respectievelijk 0,5 en 1,0 procent lager lag dan de maand voordien. Zo werd er in februari 2023 nog gemiddeld 26.231,85 euro gevraagd, terwijl dat in maart 26.090,12 euro was en in april zelfs 25.838,91 euro. Hoe die trend zich in mei verderzette, weten we op het moment van schrijven nog niet.

Tweedehandsprijzen daling Autoscout 2023

Daarmee komen die prijzen voor de duidelijkheid nog helemaal niet in de buurt bij het cijfers van voor de coronapandemie. Zo kostte de gemiddelde auto op AutoScout24 in april 2019 bijvoorbeeld nog 16.838,09 euro, wat betekent dat de prijs in vier jaar tijd steeg met maar liefst 53,5 procent. Die enorme stijging is te wijten aan verschillende factoren, van algemene inflatie tot een specifiek tekort aan halfgeleiders in de productie van nieuwe auto’s dat daar zorgde voor langere wachttijden. Het feit dat de tweedehandsmarkt nu stabiliseert en zelfs licht daalt, lijkt dus samen te gaan met een grotere beschikbaarheid van nieuwe wagens.

EV’s zijn sterkste dalers

Geloof het of niet, maar die dalende trend laat zich al het langste voelen bij de elektrische tweedehandswagens. Daar tonen de cijfers de afgelopen jaren een opvallende stijging tot een piek van maar liefst 63.317,00 euro in september 2022, en sindsdien daalde dat gemiddelde maand na maand. En nog geen klein beetje ook want in april 2023 kostte de gemiddelde EV op AutoScout24 nog 55.283 euro, of dik 8.000 euro minder dan een half jaartje eerder. Kijken we dan weer naar de hybridewagens, dan merken we op dat de prijzen daar sinds juli 2022 stabiel blijven en de voorbije maanden zelfs wat dalen. Zo schommelt het gemiddelde er al bijna een jaar lang rond de 51.000 euro terwijl dat een jaar eerder, in juli 2021, nog op 39.393,64 euro stond. Ook daar lijkt de stijging dus achter de rug.

Tweedehandsprijzen daling Autoscout 2023

Wat moeten we dan meenemen uit die cijfers? AutoScout24 zou je alvast aanraden om niet te lang te wachten indien je van je auto af wil, want indien de daling zich verder zet zou je dus steeds minder geld voor je tweedehandswagen kunnen vragen. Dat geldt al helemaal indien het om een elektrische auto gaat, waar de piek al langer achter de rug is. Anderzijds betekent dit natuurlijk ook dat de situatie steeds gunstiger wordt voor zij die overwegen om een tweedehandswagen aan te kopen, of toch zolang er geen nieuwe stoorzenders de kop opsteken in de toestroom van nieuwe auto’s.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws