Dat de aandrijfbatterij van een elektrische auto een aanzienlijk deel van de kostprijs op zich neemt is een publiek geheim. Maar hoe duur is zo'n batterij nu echt? We zochten het uit.
Feit: elektrische auto zijn duur. Of beter gezegd; elektrische auto's zijn in aanschafprijs beduidend duurder dan hun evenknieën met verbrandingsmotor. Vaak wordt er dan met de vinger gewezen naar de peperdure aandrijfbatterij die tussen de wielen steekt. Maar is dat ook terecht, of rekenen automerken simpelweg een stevige surplus aan omdat je voor de ecologische keuze gaat?
Soorten batterij
Laat ons beginnen bij het begin. Want de ene aandrijfbatterij is de andere niet. Dan hebben we het niet enkel over een verschil in inhoud (kWh), maar ook in samenstelling. Die samenstelling van materialen heeft een vrij grote impact op de eindprijs van een accu. Zo gebruiken zowat alle aandrijfbatterijen grafiet als anode, maar verschillende materialen als kathode. Denk dan aan materialen zoals lithium, mangaan, kobalt en ijzer.
Simpel gezegd kan je daardoor de aandrijfbatterijen van de EV's die je in België kan kopen in drie categorieën plaatsen: NCM, NCA en LFP. Bij NCM-batterijen bestaat de kathode uit een gelijk verdeelde combo van nikkel, mangaan en kobalt. Momenteel is dit de meest populaire samenstelling met een marktaandeel van 58% (in 2021). Eén probleem echter: mangaan en kobalt zijn zeldzame en dure mineralen die niet eeuwig uit de grond kunnen worden gehaald. Daarenboven zijn ze - dankzij de soms onethische mijnen in ontwikkelingslanden - een imagoprobleem voor de elektrische auto.

Dan is NCA een interessante (tussen)oplossing gebleken. Want in die batterijen wordt mangaan ingewisseld voor aluminium, terwijl nikkel en kobalt aanwezig blijven. Vooral Tesla was een grote believer van NCA-accu's. Waardoor ze op grote schaal werden gebruikt in de pre-facelift Model 3, de Model S en Model X. Toch verliest de NCA-accu aan populariteit. Daarvoor mag je de LFP-accu bedanken. Die batterij met lithium, ijzer en fosfaat als kathode is een stuk duurzamer qua materialen én goedkoper in productie.
Haal je rekenmachine maar boven
Leuk, die chemieles hierboven, maar wat kost mijn batterij nu? Wel, daarvoor moeten we gaan kijken naar de prijzen per kWh voor een batterijtype. Die kunnen we ruwweg bereken - na saai rekenwerk - via Benchmark Minerals Intelligence. Daaruit blijkt dat een NCM-batterij gemiddeld 107 euro per kWh kost. Een NCA-batterij is net wat duurder met 117 euro per kWh. De LFP-accu is echter de prijspakker met een kost van 93 euro per kWh.
Nu je dat cijfer hebt, is het (ruwweg) berekenen van de kostprijs van de accu van een elektrische auto poepsimpel. Nemen we even publieksfavoriet Tesla Model Y Long Range, dan zien we dat die een NCM-accu heeft van 78.1 kWh. Of uitgedrukt in baar geld: een batterij van 8.356,7 euro. Ofwel: ruwweg 15% van de totaalprijs van de 54.970 euro kostende Model Y LR. In het geval van een MG4 Long Range (77 kWH NCM, aanbevolen catalogusprijs 41.285 euro) spreken we over 20% van de totaalprijs die naar de accu gaat.

Richten we onze pijlen nog even op de luxe-EV's van deze wereld, dan zien we dat pakweg een Mercedes EQS 450+ zo'n 12.840 euro aan batterij met zich mee zeult (120 kWh NCM). Ga je echter kijken naar de minimale aanschafprijs van 104.907 euro, dan zal je zien dat dit amper 12% van de totaalprijs uitmaakt.
De toekomst? LFP! Of toch solid state...
Wat met de toekomst van de batterij? Wel, volgens verschillende analyses zal tegen 2026 de LFP-batterij richting de 38% marktaandeel gaan. Daarmee moet het nog net NCM-accu's voor zich dulden met een aandeel van 45%. NCA-batterijen zullen met 7% marktaandeel stilaan verdwijnen. Al hangen er nog enkele wildcards in de lucht. Zo kijkt iedereen reikhalzend uit naar doorbraak van de solid state batterijen. En wat te denken van de batterij op spotgoedkoop zeezout die BYD momenteel in China gebruikt? Kortom, we staan nog maar aan de vooravond van de elektrische revolutie.
Reacties
door Willy Govaert
door Adriaan
door Wim Verboomen
door John
door this
door roco
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen