Dit kost de batterij van een elektrische auto (in 2023)

Batterij EV prijs

Dat de aandrijfbatterij van een elektrische auto een aanzienlijk deel van de kostprijs op zich neemt is een publiek geheim. Maar hoe duur is zo'n batterij nu echt? We zochten het uit.

Feit: elektrische auto zijn duur. Of beter gezegd; elektrische auto's zijn in aanschafprijs beduidend duurder dan hun evenknieën met verbrandingsmotor. Vaak wordt er dan met de vinger gewezen naar de peperdure aandrijfbatterij die tussen de wielen steekt. Maar is dat ook terecht, of rekenen automerken simpelweg een stevige surplus aan omdat je voor de ecologische keuze gaat?

Soorten batterij

Laat ons beginnen bij het begin. Want de ene aandrijfbatterij is de andere niet. Dan hebben we het niet enkel over een verschil in inhoud (kWh), maar ook in samenstelling. Die samenstelling van materialen heeft een vrij grote impact op de eindprijs van een accu. Zo gebruiken zowat alle aandrijfbatterijen grafiet als anode, maar verschillende materialen als kathode. Denk dan aan materialen zoals lithium, mangaan, kobalt en ijzer.

Simpel gezegd kan je daardoor de aandrijfbatterijen van de EV's die je in België kan kopen in drie categorieën plaatsen: NCM, NCA en LFP. Bij NCM-batterijen bestaat de kathode uit een gelijk verdeelde combo van nikkel, mangaan en kobalt. Momenteel is dit de meest populaire samenstelling met een marktaandeel van 58% (in 2021). Eén probleem echter: mangaan en kobalt zijn zeldzame en dure mineralen die niet eeuwig uit de grond kunnen worden gehaald. Daarenboven zijn ze - dankzij de soms onethische mijnen in ontwikkelingslanden - een imagoprobleem voor de elektrische auto.

Batterij EV prijs

Dan is NCA een interessante (tussen)oplossing gebleken. Want in die batterijen wordt mangaan ingewisseld voor aluminium, terwijl nikkel en kobalt aanwezig blijven. Vooral Tesla was een grote believer van NCA-accu's. Waardoor ze op grote schaal werden gebruikt in de pre-facelift Model 3, de Model S en Model X. Toch verliest de NCA-accu aan populariteit. Daarvoor mag je de LFP-accu bedanken. Die batterij met lithium, ijzer en fosfaat als kathode is een stuk duurzamer qua materialen én goedkoper in productie.

Haal je rekenmachine maar boven

Leuk, die chemieles hierboven, maar wat kost mijn batterij nu? Wel, daarvoor moeten we gaan kijken naar de prijzen per kWh voor een batterijtype. Die kunnen we ruwweg bereken - na saai rekenwerk - via Benchmark Minerals Intelligence. Daaruit blijkt dat een NCM-batterij gemiddeld 107 euro per kWh kost. Een NCA-batterij is net wat duurder met 117 euro per kWh. De LFP-accu is echter de prijspakker met een kost van 93 euro per kWh.

Nu je dat cijfer hebt, is het (ruwweg) berekenen van de kostprijs van de accu van een elektrische auto poepsimpel. Nemen we even publieksfavoriet Tesla Model Y Long Range, dan zien we dat die een NCM-accu heeft van 78.1 kWh. Of uitgedrukt in baar geld: een batterij van 8.356,7 euro. Ofwel: ruwweg 15% van de totaalprijs van de 54.970 euro kostende Model Y LR. In het geval van een MG4 Long Range (77 kWH NCM, aanbevolen catalogusprijs 41.285 euro) spreken we over 20% van de totaalprijs die naar de accu gaat.

Batterij EV prijs

Richten we onze pijlen nog even op de luxe-EV's van deze wereld, dan zien we dat pakweg een Mercedes EQS 450+ zo'n 12.840 euro aan batterij met zich mee zeult (120 kWh NCM). Ga je echter kijken naar de minimale aanschafprijs van 104.907 euro, dan zal je zien dat dit amper 12% van de totaalprijs uitmaakt.

De toekomst? LFP! Of toch solid state...

Wat met de toekomst van de batterij? Wel, volgens verschillende analyses zal tegen 2026 de LFP-batterij richting de 38% marktaandeel gaan. Daarmee moet het nog net NCM-accu's voor zich dulden met een aandeel van 45%. NCA-batterijen zullen met 7% marktaandeel stilaan verdwijnen. Al hangen er nog enkele wildcards in de lucht. Zo kijkt iedereen reikhalzend uit naar doorbraak van de solid state batterijen. En wat te denken van de batterij op spotgoedkoop zeezout die BYD momenteel in China gebruikt? Kortom, we staan nog maar aan de vooravond van de elektrische revolutie.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Willy Govaert 12:29
afbeelding van Willy Govaert

Aan wat worden dan de overige 80% van de kostprijs gegeven ? In een EV zitten toch minder onderdelen ?

Adriaan 13:39
afbeelding van Adriaan

Ik ga ervanuit dat een heel groot deel naar r&d gaat, nog een groter deel naar marketing en niet vergeten, fabricanten zullen proberen hun inkomsten model te wijzigen, waar een ice auto gedurende zijn levensduur meer zal opbrengen door onderhoudskosten, moet dat geld nu op een andere manier binnen komen, en zullen ze proberen meer winst te maken bij de verkoop om dat gemis later te compenseren. Maar ik ben absoluut geen expert dit is meer mijn buikgevoel.

Wim 09:31
afbeelding van Wim

hey Adriaan, klopt, er gaat minder worden verdiend op aftersales, dat is toch de theorie

John 14:58
afbeelding van John

Naar de dividenden van de aandeelhouders. Het voorbeeld van Mercedes aanhalend: kleine, volume modellen leveren minder winst op dan hoger geplaatste modellen, daarom hebben de A en B klasses weinig toekomst bij Mercedes. Daarom dat je nog steeds vooral grote & dure EV's op de markt ziet. Meer winst op te maken.

this 08:47
afbeelding van this

Dat moeten wel heel interessante aandelen zijn als je 80% van de verkoopprijs van een auto als dividend uitgekeerd krijgt. Waar kan ik intekenen?

roco 11:22
afbeelding van roco

Om de duurdere aankoop van een EV een beetje te verantwoorden, zijn de meeste EV's ook met veel (nieuwe) technologie. VW heeft zich daar wat aan mispakt met de ID reeks
Keep it simple => Stellantis group lijkt het begrepen te hebben

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws