Autonieuws

BPF vraagt fiscaal evenwicht van diesel en benzine

De Belgische Petroleum Federatie (BPF) vraagt vandaag naar een nieuw fiscaal evenwicht van diesel en benzine. De organisatie kwam tot dat besluit na het jaarverslag van fiscaal jaar 2009. De organisatie motiveert haar vraag met het feit dat België dankzij de unieke constructie, waarbij de accijnzen op diesel lager liggen dan op benzine, een grote druk legt op de raffinagesector in België en Europa. Het aandeel van diesel in het Belgische motorbrandstoffenverbruik bedraagt sinds 2007 meer dan 80 %.

De toename van de Europese vraag naar diesel jaagt de prijzen de hoogte in, terwijl de aangroei van Europese benzineoverschotten niet langer naar de Verenigde Staten kunnen worden uitgevoerd. De Belgische overheid voorziet echter een geleidelijke verhoging van de accijnzen op diesel door middel van het kliksysteem. De Belgische Petroleum Federatie (BPF) ijvert voor een gelijktijdige verlaging van de belasting op benzine om de ‘verdieseling’ van het wagenpark om te buigen. 

Iets waar ik alleen maar mee akkoord kan gaan. De verdieseling van ons land is een bijzonder slechte zaak wat betreft de problematiek rond fijn stof. Iets wat zeker in de grote steden een onderschat probleem is. Al is het in ons kleine, dichtbevolkte land eerder een probleem dat dan vooral in Vlaanderen algemeen groot is. 

Het fiscale aanmoedigingsbeleid van de de overheid is er een dat dringend een halt moet worden toegeroepen, en dat kan het best via een gelijkschakeling van de prijzen aan de pomp. Al vrees ik wel - mocht het er komen - dat de overheid eerder het omgekeerde zal doen en de dieselprijs gelijkstellen met die van benzine. 

Via: BPF

Foto: flickr

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen