In het Autofans-dossier "Verkiezingen 2024" stellen we de voorzitters van de grootste politieke partijen 10 prangende vragen over de mobiliteit (van de toekomst). Vlaams Belang voorzitter Tom Van Grieken heeft een duidelijk mening over hoe mobiliteit in ons land moet evolueren. Met minder focus op EV en meer capaciteit op de baan.
AUTOFANS: Welke maatregelen stellen jullie voor om de files naar beneden te krijgen?
Van Grieken: Wij zullen hard inzetten op infrastructuurwerken. De capaciteit van onze wegen is nog steeds dezelfde als vier decennia geleden. Dat is natuurlijk vragen om problemen. Bijkomend willen we inzetten op slimme verkeerslichten. In andere landen werd dit reeds succesvol geïmplementeerd. Tot slot vinden we ook dat telewerk een bijdrage kan leveren om de verkeerscongestie in de spits te verbeteren.
AUTOFANS: Wat is uw standpunt over rekeningrijden of gelijk welke variabele verkeersbelasting op basis van autogebruik?
Van Grieken: Wij hebben ons met het Vlaams Belang altijd hard verzet tegen een slimme kilometerheffing. En met succes, want na ons protest in 2019 borg de Vlaamse regering de plannen voor het rekeningrijden op. We vinden dat rekeningrijden de werkende Vlaming die zijn werkuren niet vrij kan kiezen te hard raakt in de portefeuille. Bovendien vinden we niet dat de overheid moet gaan dirigeren wie wanneer naar waar mag rijden.
AUTOFANS:Wat is jullie standpunt rond het rijbewijs met punten? Moet het er komen, en zo ja wanneer?
Van Grieken: Wij zijn geen voorstander van het rijbewijs met punten. In andere landen is al aangetoond dat er een zwarte markt is ontstaan waarop punten bij wijze van spreken worden verhandeld. Dat kan natuurlijk de bedoeling niet zijn.
AUTOFANS: Moet de snelheid op bepaalde wegen naar beneden? Wat is jullie standpunt rond verplicht 30 km/u in de bebouwde kom? En max 100 km/u op snelwegen?
Van Grieken: Ik vind niet dat er een algemene regel moet komen waarbij de bebouwde kom standaard een zone 30 wordt. Een lokaal bestuur moet daar zelf over kunnen beslissen afgaande op de situatie ter plekke. We stellen ons echter wel vragen bij het feit dat de snelheid op veel wegen werd verlaagd om er daarna een trajectcontrole op te installeren. Verkeersveiligheid mag geen verdienmodel worden voor de overheid.
AUTOFANS: Moet er een nultolerantie komen rond alcoholgebruik in het verkeer?
Van Grieken: Geen nultolerantie. Wel een degelijke handhaving. Ook voor druggebruik.
AUTOFANS: Moet de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren nog mogelijk blijven in de toekomst? Indien niet, vanaf wanneer moet er een verbod komen?
Van Grieken: Diesel- en benzinewagens blijven voor het Vlaams belang welkom op onze wegen. Ook na 2029, de datum waarop Zuhal Demir ons verplicht elektrisch wil doen rijden. De opgedrongen elektrificatie is voor veel mensen onbetaalbaar. En bovendien schaden we er onze Europese auto-industrie mee.
AUTOFANS: Moet de volgende regering een premie voorzien om de verkoop van elektrische wagens te stimuleren?
Van Grieken: Neen. Als een technologie echt beter is dan schakelen de mensen wel vanzelf over. We gebruiken allemaal een smartphone en geen Nokia 3310. Dit komt niet omdat smartphones massaal werden gesubsidieerd maar omdat ze meer kunnen dan een klassieke gsm. Bovendien zien we dat de premies van de Vlaamse regering vooral naar goedkope Chinese elektrische wagens gaan. Zo subsidiëren we dus de Chinese auto-industrie. Een slecht plan.
AUTOFANS: EV’s krijgen vandaag een gunstiger fiscaliteit. Moet dit behouden blijven in de volgende legislatuur?
Van Grieken: Neen. Wij willen geen gunsttarieven voor bepaalde wagens. Wij willen de verkeersbelasting trouwens grotendeels vervangen door een vignet. Zo betalen buitenlandse chauffeurs eindelijk mee voor het gebruik van onze wegen.
AUTOFANS: Moet de overheid zorgen voor een stimulans zodat er meer EV laadpunten / snelladers komen?
Van Grieken: Nog eens, neen. De overheid moet zorgen dat de energiebevoorrading wordt gegarandeerd en dan ons energienet wordt geoptimaliseerd. De bouw en het uitbaten van laadpunten is iets voor de privémarkt.
AUTOFANS: Moet de overheid vasthouden aan de (fiscale) verplichting van elektrische salariswagens vanaf 2026?
Van Grieken: Ook dit is een slecht idee. Dit is alleen maar in het voordeel van de Amerikanen (met Tesla) en de Chinezen. De vrije keuze moet weer centraal staan.
Lees HIER de standpunten van de andere politieke partijen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen