In het Autofans-dossier "Verkiezingen 2024" stellen we de voorzitters van de grootste politieke partijen 10 prangende vragen over de mobiliteit (van de toekomst). We laten kersvers Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere aan het woord.
AUTOFANS: Welke maatregelen stellen jullie voor om de files naar beneden te krijgen?
Depraetere: We breken na corona opnieuw alle filerecords in ons land. Die kosten onze economie jaarlijks 5 miljard aan verloren uren, klimaat- en gezondheidskosten. Vooruit wil die stilstand doorbreken en gaat resoluut voor een modal shift van verkeer over de weg naar meer duurzame vormen van mobiliteit die de files helpen verminderen.
AUTOFANS: Wat is uw standpunt over rekeningrijden of gelijk welke variabele verkeersbelasting op basis van autogebruik?
Depraetere: Vooruit is geen voorstander van een kilometerheffing als er geen alternatieven zijn voor de auto. De Vlaamse Regering heeft 3.200 bushaltes afgeschaft en dwingt zo mensen om de auto te nemen. Vooruit wil een slimme spitsheffing tijdens de spitsuren op de verkeersdrukke aders. Werkgevers betalen dan de kosten van woon-werkverkeer. Zo is het voordelig om zich te vestigen bij openbaar vervoer of om werknemers meer flexibiliteit te geven. De opbrengsten investeren we in alternatieven voor de auto.
AUTOFANS:Wat is jullie standpunt rond het rijbewijs met punten? Moet het er komen, en zo ja wanneer?
Depraetere: Het rijbewijs met punten staat al meer dan 30 jaar in de Belgische wet, maar het ontbrak aan politieke moed om dit ook echt in te voeren. En dit ondanks de slechte verkeersveiligheidscijfers in ons land en de problematiek van recidivisten. Wat Vooruit betreft, voert een volgende regering meteen het rijbewijs met punten in. Zo zorgen we ervoor dat wegpiraten herhaaldelijke en levensgevaarlijke overtredingen niet langer kunnen afkopen met een boete maar (tijdelijk) van de weg worden gehaald.
AUTOFANS: Moet de snelheid op bepaalde wegen naar beneden? Wat is jullie standpunt rond verplicht 30 km/u in de bebouwde kom? En max 100 km/u op snelwegen?
Depraetere: Meer dan de helft van de letselongevallen in Vlaanderen gebeuren in straten waar de snelheidsbeperking 50 km/u is. De overlevingskans voor een voetganger of fietser bij een aanrijding aan 30 km/u is 90%, bij 50 km/u slechts 20%. We verlagen daarom de snelheidslimiet in de bebouwde kom naar 30 km/u waar geen afgescheiden fietspaden zijn. Vooruit is geen voorstander van een snelheidsverlaging naar 100 km/u op snelwegen, maar pleit wel voor dynamische maximumsnelheden op autosnelwegen.
AUTOFANS: Moet er een nultolerantie komen rond alcoholgebruik in het verkeer?
Depraetere: Absoluut. In België speelt alcohol een rol in 1 op 4 dodelijke ongevallen. Daarmee is het één van de grootste killers in het verkeer. Voor ons is het duidelijk: alcohol heeft geen plaats in het verkeer. Wij pleiten dan ook voor nultolerantie, net zoals dat vandaag al voor professionele bestuurders (vrachtwagenchauffeurs, buschauffeurs,...) bestaat.
AUTOFANS: Moet de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren nog mogelijk blijven in de toekomst? Indien niet, vanaf wanneer moet er een verbod komen?
Depraetere: Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht worden in de Europese Unie. Ons beleid moet er dan ook op gericht zijn om tegen die tijd elektrische wagens betaalbaar en toegankelijk te maken voor de brede bevolking. En te voorzien in voldoende laadinfrastructuur.
AUTOFANS: Moet de volgende regering een premie voorzien om de verkoop van elektrische wagens te stimuleren?
Depraetere: Nee. Politiek gaat over keuzes maken en verantwoord omgaan met belastinggeld. Premies van €5.000 uitdelen voor elektrische wagens die €40.000 kosten, is volgens ons geen goed beleid. Wat wij voorstellen is social leasing van elektrische wagens, waarbij gezinnen met een laag inkomen een compacte elektrische wagen voor een maandelijks bedrag kunnen leasen. Zo maken we de elektrificatie van het wagenpark betaalbaar voor iedereen, in plaats van premies uit te delen aan wie dit niet nodig heeft.
AUTOFANS: EV’s krijgen vandaag een gunstiger fiscaliteit. Moet dit behouden blijven in de volgende legislatuur?
Depraetere: De gunstige fiscaliteit van elektrische wagens moet mensen stimuleren om het wagenpark te vergroenen, door de prijs voor het bezit en gebruik van een wagen te drukken. Dit heeft zijn nut wanneer aankoopprijzen van elektrische wagens erg hoog liggen en er nog wagens met verbrandingsmotoren op de markt zijn. Op termijn zal dit onhoudbaar zijn. Zeker wanneer de overheidsinkomsten van accijnzen op diesel en benzine wegvallen. Dan zullen we dit op een slimme manier moeten uitfaseren of compenseren.
AUTOFANS: Moet de overheid zorgen voor een stimulans zodat er meer EV laadpunten / snelladers komen?
Depraetere: De overheid moet de overstap richting elektrificatie van het wagenpark actief begeleiden. Voldoende laadpunten is daarin cruciaal. We stellen daarom een Nationaal Actieplan Laadinfrastructuur op met doelstellingen inzake (publieke) laadpalen. We verplichten semipublieke spelers zoals bedrijven en supermarkten om hun parkings en laadinfrastructuur open te stellen voor particulieren en mensen uit de buurt. We zetten hierbij hoofdzakelijk in op strategisch geplaatste, slimme laadpleinen.
AUTOFANS: Moet de overheid vasthouden aan de (fiscale) verplichting van elektrische salariswagens vanaf 2026?
Depraetere: De uitfasering van salariswagens kan enkel in het kader van een grote fiscale hervorming. Werken moet lonen in de portemonnee, niet in auto's. Door de belastingen op werk te verlagen, houden werknemers met een bedrijfswagen netto evenveel over. Ze verliezen niks. Door werknemers te betalen in euro’s in plaats van in auto’s kiezen ze zelf wat ze met hun geld doen en verminderen we de files. Dat is goed voor de economie, het klimaat en de portemonnee.
Lees HIER de standpunten van de andere politieke partijen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen