De gebruiker betaalt, het lijkt zo logisch als mayonaise met friet. En toch is rekeningrijden al lange tijd een zware last aan het been van de Vlaamse Regering. Hoe denken de grootste partijen er nu over? Autofans zocht het uit.
De verkiezingen loeren om de hoek, maar wat zijn de standpunten van de politieke partijen omtrent mobiliteit? Van rekeningrijden, over de filelast tot de salariswagen... Autofans stelde de moeilijke vragen aan de grote Vlaamse partijen. ______
De hervorming van de verkeersbelasting, het zit er al jaren aan te komen. Maar welke vorm zal die in de toekomst aannemen? Komt het rekeningrijden er nu toch? En wat met andere vormen van verkeersbelasting? Je leest hier het antwoord van de grootste Vlaamse partijen.
Groen:
Groen wil een taxshift in de verkeersbelasting: minder belasting op autobezit, maar wel op het gebruik. De bedoeling van de hervorming is niet om meer te belasten, maar wel te streven naar een vlottere mobiliteit. Een kleine heffing per gereden kilometer in plaats van een hoge vaste kost. Daarbij willen we dat er rekening wordt gehouden met het type wagen, het tijdstip en de locatie.
Open VLD:
Een slimme kilometerheffing of een heffing invoeren op het gebruik van de auto in plaats van het bezit, zou sturend kunnen werken maar alleen als men de mensen voldoende keuzevrijheid geeft en als men voldoende alternatieven heeft. Daarom investeert Vlaanderen deze legislatuur volop in deze duurzame alternatieven o.a. in veilige en comfortabele fietspaden en de verdere uitbouw van fietssnelwegen en in het Openbaar Vervoer, om zo de modal shift te realiseren. Een slimme kilometerheffing moet uiteraard een taxshift zijn en moet budgetneutraal zijn en alle huidige verkeersbelastingen vervangen. Een heffing kan alleen als er draagvlak is en moet sturend werken.
Vlaams Belang:
Wij hebben ons met het Vlaams Belang altijd hard verzet tegen een slimme kilometerheffing. En met succes, want na ons protest in 2019 borg de Vlaamse regering de plannen voor het rekeningrijden op. We vinden dat rekeningrijden de werkende Vlaming die zijn werkuren niet vrij kan kiezen te hard raakt in de portefeuille. Bovendien vinden we niet dat de overheid moet gaan dirigeren wie wanneer naar waar mag rijden.
Vooruit:
Vooruit is geen voorstander van een kilometerheffing als er geen alternatieven zijn voor de auto. De Vlaamse Regering heeft 3.200 bushaltes afgeschaft en dwingt zo mensen om de auto te nemen. Vooruit wil een slimme spitsheffing tijdens de spitsuren op de verkeersdrukke aders. Werkgevers betalen dan de kosten van woon-werkverkeer. Zo is het voordelig om zich te vestigen bij openbaar vervoer of om werknemers meer flexibiliteit te geven. De opbrengsten investeren we in alternatieven voor de auto.
CD&V:
Zolang de alternatieven voor de auto onvoldoende zijn uitgewerkt, ook rekening houdend met de mindere bereikbaarheid in landelijke gebieden, zijn we vooralsnog geen voorstander van rekeningrijden.
N-VA:
Wij willen rekeningrijden niet invoeren. In theorie natuurlijk goed om gebruik te gaan belasten in plaats van op bezit, maar wij hebben nog geen enkel berekeningsmodel gevonden dat de werkende middenklasse niet treft. Wij zien dat dus niet zitten, zeker niet in regio die al wereldwijde belastingkampioen is op arbeid.
PVDA:
Wij zijn tegen de invoering van nieuwe belastingen op autogebruik, zoals kilometerheffing. Wij geloven dat zolang het openbaar vervoer niet voldoende uitgebouwd is om mensen naar hun werk te brengen, geen enkele belasting hen zal overtuigen om hun auto niet te gebruiken. Door massaal te investeren in het openbaar vervoer en andere vormen van vervoer kunnen we een echt alternatief bieden voor de auto.
Lees HIER het volledige dossier "Verkiezingen 2024" van Autofans. _____
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen