Drinken en rijden, zelfs het kleinste kind weet dat het geen goede combinatie is. Hoe denken de grootste Vlaamse partijen over een nultolerantie in het verkeer? Autofans zocht het uit.
De verkiezingen loeren om de hoek, maar wat zijn de standpunten van de politieke partijen omtrent mobiliteit? Van rekeningrijden, over de filelast tot de salariswagen... Autofans stelde de moeilijke vragen aan de grote Vlaamse partijen. ______
Drinken en rijden, is het tijd voor een nultolerantie? We legden de vraag voor aan de grootste Vlaamse partijen. Dit hadden ze te antwoorden:
Groen:
Groen wil de pakkans opdrijven en de handhavingsketen versnellen voor de twee grote verkeersdoders: overdreven snelheid en alcohol, met nultolerantie voor alcohol- en druggebruik. Als er in het verkeer nultolerantie zou gelden voor alcohol, dan zouden er in België elk jaar 17 doden minder vallen en 335 gewonden minder. Dat blijkt uit cijfers van het verkeersinstituut Vias.
Open VLD:
Alcohol en rijden gaan niet samen en is nog steeds één van de grootste killers in het verkeer. We moeten in Vlaanderen evolueren naar een cultuur waarbij rijden onder invloed onder geen enkel beding maatschappelijk getolereerd wordt.
Vlaams Belang:
Geen nultolerantie. Wel een degelijke handhaving. Ook voor druggebruik.
Vooruit:
Absoluut. In België speelt alcohol een rol in 1 op 4 dodelijke ongevallen. Daarmee is het één van de grootste killers in het verkeer. Voor ons is het duidelijk: alcohol heeft geen plaats in het verkeer. Wij pleiten dan ook voor nultolerantie, net zoals dat vandaag al voor professionele bestuurders (vrachtwagenchauffeurs, buschauffeurs,...) bestaat.
CD&V:
Neen. Controles en bestraffing moet pas beginnen vanaf hogere promillages dan 0,5. De risico’s nemen significant toe bij hogere promille dan 0,5. Efficiënte handhaving moet zich richten op deze doelgroep. Vandaag zijn er heel wat mensen die zich aan de regels houden als ze bv. één glas drinken bij het eten. We moeten ons focussen op de hardnekkige groep. Het wordt tijd dat we daar paal en perk kunnen aan stellen.
N-VA:
We moeten ons vooral concentreren op het handhaven van de huidige limiet. Die laat sowieso al amper alcoholconsumptie toe. Mensen die onder de huidige limiet zitten zijn het probleem niet. We hebben het debat zien opflakkeren naar aanleiding van de aanrijding van wielertoeristen. Die man had echter 14 pinten op, wat duidelijk een overschrijding is van de huidige regelgeving. Hoe het strenger maken van de wet zo’n gevallen zou voorkomen volgens sommige partijen, is voor ons een raadsel.
PVDA:
Het is veiliger en gemakkelijker om niet te drinken dan om een beetje te drinken. Het probleem is dat we onszelf overschatten door de invloed van alcohol op de hersenen: het wordt moeilijker om bewuste keuzes te maken. Nultolerantie is duidelijker.
Lees HIER het volledige dossier "Verkiezingen 2024" van Autofans. _____
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen