Zo laten insiders weten dat de Jaguar XE stijlelementen zal krijgen van het huidige gamma, dat overigens net helemaal vernieuwd werd. Jaguar zal trachten de klassieke E-type in ere te houden door deze XE er niet op te laten lijken, maar slechts enkele designelementen ervan over te nemen. De filosofie rond deze XE blijft dezelfde als voor alle Jags, Express Lightness, zowel letterlijk als figuurlijk.
Want ook deze Jaguar XE zal gebouwd worden op een gloednieuw aluminium platform dat bedoeld is voor een roadster. De productievariant zou 4,3 meter lang zijn, dat is 45 centimeter en opvallend korter dan de XK, waarvan de nieuwe generatie er in 2014 aankomt. De XE verliest die lengte vooral door haar specifieke chassisstructuur, waardoor hij een extra kenmerk van de E-type meekrijgt. De XE zal wel even breed zijn als de XK. Dat heeft te maken met de grote transmissietunnel voor achterwielaangedreven wagens en de obligatoire ruimte langszij die de klap van een mogelijke aanrijding moet opvangen.
De Jaguar XE moet een roadster worden, en of er een coupé aankomt is nog maar sterk de vraag. Hoewel de schets die ze eerder online zette voor verwarring kan zorgen. De Britten keken naar hun Duitse concurrent en konden daar alleen maar uit besluiten dat de Boxster het stukken beter deed dan de Cayman. En dus wordt de Boxster, naast de Z4, SLK enzovoort, de grootste concurrent. In dat gamma speelt het totale gewicht een belangrijke rol, en daar tracht Jaguar zo dicht mogelijk aan te leunen bij de Porsche. De Jaguar XE zou 1.500 kg wegen, dat is net 50 kilogram méér dan de Porsche Boxster.
Onder de kap zou er de gekende V6 benzinemotor schuilen die er in geblazen en supercharged variant komt. Men zou ook denken aan een viercilinder turbo. De XE zou beschikbaar zijn met de (zeer goede overigens) achttraps versnellingsbak en ook Start/Stop zou aanwezig zijn. Of er ooit een diesel onder de kap wordt gegooid is niet geweten, heel vreemd zou dat helemaal niet zijn.
Het is overigens nog niet zeker over Jaguar wel voor de XE benaming zal kiezen. Intern zou er nog steeds discussie zijn over het al dan niet gaan voor de XE badge. Een eerste concept van de nieuwe instapper zou er dus in september moeten staan, op Duitse bodem, meer bepaald op de IAA in frankfurt.
Via Autocar
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen