Autonieuws: Concept cars

DS E-Tense Performance is sportieve, elektrische toekomstvisie (2022)

DS pakt uit met een wel heel verrassend studiemodel, want deze E-Tense Performance is naast een conceptcar ook een supercar. Zoals het een DS voor de toekomst betaamt, is zijn aandrijflijn natuurlijk zuiver elektrisch en geïnspireerd op de Formule E.

DS is inmiddels sinds 2015 een losstaand merk en zijn aanbod groeide sindsdien steeds verder uiteen van dat van zijn moederhuis. Waar de jonge constructeur aanvankelijk namelijk licht hertekende Citroëns met een extra laagje leer ophoestte, krijgen we steeds vaker individuele, excentrieke modellen te zien zoals de DS 3 Crossback of de DS 9, een heuse luxesedan. Deze conceptcar tilt dat individualisme opnieuw naar een hoger niveau, want DS lijkt zich aan een supercar te gaan wagen.

8.000 Nm koppel??

Dat bevestigen de cijfers ook, want de Fransen geven alvast mee dat dit studiemodel over een aandrijflijn met twee elektromotoren beschikt, goed voor 600 kW, of 815 pk, en maar liefst 8.000 Nm koppel. Die ontleent hij aan de Formule E-auto’s van DS, waarmee ze in 2019 en 2020 de titel wisten binnen te halen. Daarnaast kan de auto ook nog eens evenveel energie regenereren tijdens het remmen, waardoor een conventioneel remsysteem eigenlijk overbodig is. Die mechanische remmen zijn echter wel nog aanwezig, al werken ze puur als noodrem.

Image
DS E-Tense Performance concept 2022

Ook de accutechnologie zou trouwens op punt moeten staan. Die wordt omhuld door een compartiment van koolstof-aluminiumcomposiet, dat zich centraal achterin bevindt om als het ware de optimale gewichtsverdeling van een auto met middenmotor te bekomen. Volgens DS kan deze conceptcar bovendien sneller laden en langer rijden dankzij een nieuwe koelvloeistof genaamd ‘Quartz EV Fluid’, die de constructeur samen met Total Energies ontwikkelde.

Enkel digitaal verkrijgbaar

Uiterlijk herkennen we dan weer een beetje Alpine A110 en zelfs een vleugje Peugeot RCZ in deze E-Tense performance, maar op het eerste gezicht valt er maar weinig DS te bespeuren. Dat ligt er naar eigen zeggen aan dat dit studiemodel niet alleen onderhuids maar ook qua design de toekomst van de constructeur moet tonen. De grille wordt vervangen door een 3D-schouwspel dat DS zelf de ‘Aero Sport Lounge’ noemt en voor de gelegenheid het merklogo vertoont. De verlichting wordt dan weer gevormd door langgerekte, puntige LED-strips en de 21-inchvelgen zijn grotendeels gesloten om de luchtweerstand tot een minimum te beperken.

Image
DS E-Tense Performance concept 2022

Los van het vermogen zwijgt de constructeur voorlopig nog in alle talen over de prestaties van zijn studiemodel, al hoeven we vermoedelijk niet lang meer te wachten vooraleer we die te weten komen. Vanaf deze maand zou DS namelijk verschillende tests met de conceptcar plannen in de capabele handen van Formule E-kampioenen Jean-Eric Vergne en Antonio Felix da Costa, en dan geeft DS meer informatie over de auto vrij. Verder dan dat zou dit model het echter niet willen schoppen, al kan je de auto wel in digitale vorm ‘bezitten’. DS zal namelijk 100 NFT’s (non-fungible tokens) van de E-Tense Performance verkopen, een soort unieke, digitale bestanden. Jawel: dit is de toekomst.

Reacties

8000 Nm lijkt mij heel erg veel. Voor 600 kW zou de motor slechts aan 717 rpm draaien. Op de site van dsautomobiles.be wordt 516 Nm, 402 pk vermeld, wat neerkomt op 5800 rpm.

door Maarten
09/02/2022, 10u05


Dat is nochtans wat het persbericht stelt: "The powertrain is made up of two electric motors giving a combined power of 600 kW (250 kW at the front and 350 kW at the back) corresponding to 815 hp and torque of 8,000 Nm at the wheels."

door Sven Geiregat
09/02/2022, 10u26


Straf! De aandrijflijn moet dan wel gigantisch sterk zijn als je weet dat bvb een Volvo truck FH16 660hp 'slechts' 3100 Nm heeft. Nu, het is een concept model. Dan hoeft het ook niet allemaal realistisch te zijn ;-)

door Maarten
09/02/2022, 21u45


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen