Rebadging, een praktijk die af en toe eens opduikt in autoland. De eigenaar van de X5-kloon van enkele dagen terug laat zien dat een ongewenste rebadging fout kan aflopen. Toch zijn er ook opzettelijke klonen die niet altijd even fijn uitdraaien als de constructeur zelf wilde. Wij zetten er tien op een rij.
Badge engineering is een vorm van goedkoop ontwikkelen. In de bestelwagenwereld wordt het frequent gebruikt maar ook bouwers van personenwagens zijn er niet vies van. Je sluit een overeenkomst met een andere constructeur en plakt je eigen logo op zijn model. Het gebeurt vaker dan je zou denken al is het bij ene merk opvallender dan bij het andere. Wat dacht je van de C1/108/Aygo drieling? En wat zegt de iOn/iMiEV/C-Zero-drieling je nog? En die vreemde Renault Koleos is eigenlijk een Samsung. Door de jaren heen stapelden zich een hoop modellen op waarbij de ingenieurs weinig moeite moesten doen.
Alfa Romeo Arna
Als het wat minder goed gaat met de financiën van Alfa Romeo, durven ze al eens een samenwerking aangaan met een ander merk. De 164 was daar een resultaat van, de vermoedelijke roadster op basis van de Mazda MX-5 werd intussen doorgeschoven naar Fiat. Tussen 1984 en 1987 werkte Alfa Romeo kortstondig samen met Nissan, om van dat merk de Nissan Cherry om te bouwen tot Alfa Romeo Arna.
Lada Largus
Om te vieren dat Renault een groot aandeel in Lada had genomen, werd - en wordt - de Dacia Logan als Lada Largus op de Russische markt gebracht. Het was het breekijzer van Renault om een groot deel van de Russische markt in handen te krijgen en dat doe je nu eenmaal beter met een merknaam dat de inwoners van Rusland in hun hart gesloten hebben.
Ford Maverick
Dubbel prijs voor dit model. Ford gebruikte de naam Maverick in de jaren '70 voor een eigen model. In 1988 werd de Nissan Patrol tot Ford Maverick omgedoopt in Australië en in 1993 werd de naam ook gebruikt voor een gerebadgede versie van de Nissan Terrano II. Die Nissan Terrano is tegenwoordig trouwens een hernoemde Dacia Duster. Volg je nog?
Volkswagen Apollo
Neen, de afbeelding bij de intro is geen slechte photoshopbewerking van ondergetekende, in de jaren '80 had Volkswagen het geniale idee om de fantastische Ford Orion tot Volkswagen Appolo om te dopen en hem te verkopen op de Zuid-Amerikaanse markt. Waarom ze bij Volkswagen niet voor hun eigen Jetta of Santana kozen, is ons een raadsel.
Opel GT
Niet de mooie coupé uit de jaren '70, wel Opels versie van de Saturn Sky, die als opvolger kwam voor de Opel Speedster, die dan weer was afgeleid van de Lotus Elise.
Saab 9-2X
Tiens, bij SAAB hadden ze nog geen kleine wagen onder de 9-3. GM besloot dat dat nodig was maar dat er geen centen waren voor de ontwikkeling van een echte 9-1. GM en Fuji Industries werkten tot 2006 samen en dankzij die samenwerking bracht SAAB - destijds nog onder GM - de 9-2X uit op de Amerikaanse markt. Hij kreeg daar de bijnaam Saabaru.
Seat Ronda
In 1957 bouwde SEAT voor het eerst onder licentie een model op basis van een Fiat. De Seat 600 was dan ook een kloon van de... Fiat 600. In de jaren '60 en '70 bouwde Seat nog een hoop Fiats onder licentie. Deze Seat Ronda was nochtans het eerste model dat Seat bouwde zonder de licentie van Fiat. Gebaseerd op de Seat Ritmo - die dan weer van de Fiat Ritmo afstamde - kreeg hij een andere snoet en achterkant. Vanaf 1986 greep Volkswagen de macht bij Seat en bouwden ze herwerkte Volkswagens.
Seat Exeo
Toen ze bij Audi de A4 B7 - die overigens al een facelift van de B6 was - afschreven, wilden ze dat model bij SEAT wel overnemen. Mits wat gomwerk werd de Exeo geboren. Al bij al was het geen slechte auto, maar hij doorstaat de vergelijking met de A4 waar hij van afstamde met moeite. Blij dat ze die A5 Sportback-kloon niet produceerden...
Lexus LX
Als ze bij Toyota de groene toer op gaan, dan pas de grote Land Cruiser V8 niet helemaal meer in het gamma. Bij Lexus misten ze echter nog een giga luxe SUV om boven de RX te plaatsen. Daarom werd de Lexus LX geboren, in het Midden-Oosten vooral gewild bij de Saoudi's, liefst in het wit.
Kia Elan
Of ze bij Kia geen nood hadden aan een sportieve tweezitter? Misschien wel. De Lotus Elan was een beetje een miskende schoonheid tussen 1989 en 1995. Maar was dat model dan een goeie basis om van te vertrekken? En destijds bleken ze bij Kia 'bagde engineering' wel erg letterlijk op te nemen, zelfs de modelnaam werd behouden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen