Autonieuws: Officieel

Officieel: BMW i3

BMW stelde vandaag de i3 officieel voor in drie grootsteden, verspreid over de wereld. We wisten alles al van de i3, maar een officieel bericht willen we jullie niet onthouden.

BMW zit aan de elektronen. Gelukkig geen gekende reeks die plots elektrisch wordt aangedreven, wel een geheel nieuwe i-reeks. De i3 en i8 waren de eerste conceptstudies, beide gaan in productie met deze i3 als eerste finaal product.

De kleine BMW in 3.999 mm lang en krijgt een lithium-ion-accu onder de kap. Hoewel. De vermogensbron ligt in de vloer en weegt een flinke 230 kilogram. De elektromotor zit tussen de achterwielen en is goed voor 170 pk en 250 Nm. Daarmee sprint hij naar 100 km/u in 7,2 seconden. De topsnelheid wordt afgeblokt op 150 km/u.

De topsnelheid halen of sprinttijden verbeteren zouden we niet aanraden, daarvoor ga je iets te snel aan het stopcontact moeten hangen. Officieel ligt het bereik tussen de 130 en 160 km, al naargelang de modus waarin je de BMW rijdt. In de ECO Pro-stand vergroot de radius met twintig kilometer, de ECO PRO+ stand is goed voor veertig extra kilometers.

Je hangt de i3 aan een gewoon stopcontact bij uw thuis of op het werk. Standaard laadt de i3 op in acht uur. De i Wallbox is een laadinstallatie voor thuis waardoor je in zes uur een volle batterij hebt. Midden 2014 komt er een update van die installatie die in drie uur oplaadt. Een lichtgewichtje is de i3 niet, vergeleken met wat constructeurs vroeger klaarspeelden onder de 1000 kilogram, maar deze elektrische technologie is relatief zwaar. De i3 legt 1.195 kilogram in de weegschaal. Desondanks is de wagen opgebouwd met een pak aluminium en CFRP. Een B-stijl ontbreekt: enerzijds om de in- en uitstap te vergemakkelijken, anderzijds zorgt het opnieuw voor minder gewicht. Vergeleken met andere elektrische wagens dus bij de betere van de klas.

Vreemd genoeg biedt BMW ook een optionele range-extender aan. Een tweeliter benzineblok zorgt voor 34 extra pk's. Met benzine aan boord rijd je zo'n 300 kilometer op een tank/batterij. De CO2 uitstoot ligt met 20 g/km nog steeds erg laag.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen