Leapmotor is in ’t land, en nog geen klein beetje. Naast een verrassend complete elektrische SUV heeft de Chinese nieuwkomer namelijk ook één van de goedkoopste EV’s op onze markt in huis… Maar weet deze T03 een vuist te maken tegen die andere goedkoopste EV op onze markt, de Dacia Spring? Wij zochten het uit!
We weten het: het aantal Chinese automerken op onze markt groeit sneller dan je kan bijhouden maar af en toe moet je er eens eentje van serieus nemen. Leapmotor, bijvoorbeeld, dat ons pas nog verraste met zijn best volwassen C10. Dat merk krijgt dan ook ruggensteun van megaconcern Stellantis — je welbekend als moederhuis van pakweg Peugeot, Fiat en Opel — en daar mogen ze zelfs een fabriek in Polen van lenen om Europese importheffingen te omzeilen. Daar gooiden ze de Fiat 500 dan maar van de band en bouwen ze nu in de plaats deze petieterige, Chinese EV.
Meer uitrusting dan inspiratie
Maak dus kennis met de Leapmotor T03 en dat zeggen we er toch maar even bij, voor je denkt naar een oude Smart ForFour te zitten kijken. Het mag namelijk duidelijk zijn waar de ontwerpers bij Leapmotor gaan spieken zijn, al zijn ze dan wel een paar van de kenmerken die zo’n Smart knap maakten vergeten te kopiëren. Terwijl de grotere C10 dus nog overtuigde met zijn eenvoudige maar toch gebalanceerde lijnenspel, oogt deze T03 ietwat inspiratieloos… Al moet die laatste zich ook tegen een stuk minder concurrenten verweren, want met slechts 3,6 meter lengte opereert bij diep in het A-segment dat heel wat Europese constructeurs inmiddels verlaten hebben.
Binnenin vind je dan weer een aantal zaken die je misschien niet gewend bent van een A-segmentertje. Centraal zit bijvoorbeeld een infotainmentscherm van 10,1 inch groot en achter het stuur vind je een digitaal instumentarium goed voor 8 inch aan informatie. Dat had de Opel Agila van je bomma met andere woorden niet en hetzelfde geldt voor een aantal van de knoppen op het stuurwiel. Die knop met het telefoontje op maakt bijvoorbeeld duidelijk dat de T03 standaard over bluetooth beschikt, terwijl je op de andere spaak bedieningselementen krijgt voor zowaar adaptieve cruisecontrol. Op uitrusting hebben de Chinezen dus niet beknibbeld.
265 kilometer… en méér!
Qua aandrijflijn eigenlijk evenmin, of toch indien je niet te veel verwacht van je EV. Zo is elke T03 zuiver elektrisch en daartoe krijgt die een enkele elektromotor op de vooras. Die is goed voor 95 pk en 158 Nm koppel wat misschien klinkt als niet veel soeps, maar je 1.175 kilogram lichte hatchback gaat ermee naar de 100 km/u in 12,7 seconden. Oké, dat is nog steeds niet bepaald vinnig maar zijn grootste concurrent, de Dacia Spring, doet het in standaardvorm met ocharme 47 pk. Zelfs diens ‘Extreme’-versie schopt het maar tot 65 pk dus in vergelijking is deze Leapmotor een heuse hothatch.
Ook op vlak van batterijcapaciteit overtreft de T03 zijn Roemeense concurrent enigszins. Onder de bodem van de Leapmotor vind je namelijk een accuutje met 37,3 kWh capaciteit, ruim 10 kWh meer dan je bij Dacia krijgt. Het resultaat: een WLTP-rijbereik van 265 kilometer, al beloven de Chinezen dat je daar makkelijk over gaat. Blijf je namelijk in de stad — en laat ons eerlijk zijn: daar zal de gemiddelde T03 waarschijnlijk blijven — dan zou je net geen 400 kilometer rijbereik uit die accu moeten halen. Ook de snellaadcapaciteit overtuigt trouwens niet bepaald tot langere ritten: met amper 48 kW heb je toch een klein uurtje nodig voor je weer goed en wel op pad kan.
Niet slecht voor een stadswagentje
Die belofte dat je dat WLTP-rijbereik makkelijk overtreft, is trouwens niet helemaal gelogen. Tijdens onze testrit van een paar uur tekenden wij bijvoorbeeld een gemiddeld verbruik op van 12,8 kWh/100 km dus haal je de zakrekenmachine erbij, dan zouden we daarmee alvast zo’n 300 realistische kilometers gehaald hebben. Ons traject vermeed dan ook de snelweg maar maak je geen zorgen: we hebben de Leapmotor onderweg wel echt getest. In de naam van de wetenschap maakten we bijvoorbeeld af en toe wel eens wat vaart of duwden we het EV’tje en zijn Chinese bandjes een keer vlot door een natgeregende bocht… En hoe graag we ook wat komisch onder- of zelfs overstuur hadden uitgelokt; Leapmotors kleinste bleef te allen tijde stabiel sturen.
Verder verraste ook de relatief comfortabele demping ons enigszins, net als het gevoel van ruimte dat je met name voorin de T03 krijgt. De stoelen zitten er best goed en met zijn grote ruiten en ver naar voor geplaatste dashboard, waan je je bijna in een compact busje. Hoe verder je echter naar achter kijkt, hoe krapper alles wordt. Zo kan je volwassenen een ritje op die achterbank eigenlijk maar nét meer aandoen en hun bagage moeten ze al helemaal achterlaten. Nu goed, stiekem is 210 liter kofferruimte eigenlijk niet slecht voor een stadswagentje.
Aan elkaar gewaagd
We herhalen het namelijk nog maar eens: verwacht niet te veel van deze EV. Dat wordt des te duidelijker wanneer je zijn prijs ziet want Leapmotor vraagt 18.900 euro voor zijn T03. Toegegeven: daarmee is hij duurder dan de basis-Dacia Spring — vooral sinds Dacia de prijzen absurd veel verlaagde, al is dat maar tijdelijk — maar zet je hem naast de ‘Extreme’-versie van de Dacia waarmee de Leapmotor het beste te vergelijken valt, dan is de T03 net 90 euro goedkoper dan die Spring gewoonlijk moet kosten. Prijstechnisch zijn de twee dus echt wel aan elkaar gewaagd maar hoewel de Leapmotor véél meer standaarduitrusting krijgt, zegt iets ons dat Dacia’s populariteit hem toch voor de voeten zal lopen.
Er knaagde echter nog iets anders aan ons tijdens de testrit. Hoe goedkoop het namelijk ook is voor een EV, bijna 19.000 euro voelt nog steeds aan als veel geld voor wat je hier krijgt. Toegegeven: de standaarduitrusting is uitgebreid maar al die veiligheidssnufjes zitten op zijn zachtst gezegd rudimentair in elkaar, waardoor je auto eigenlijk de hele tijd alarmsignalen uitstuurt die je niet kan identificeren. Bovendien laten sommige basisbenodigdheden zoals de klimaatregeling zich zo moeilijk bedienen, dat zelfs iemand die zowat geboren is met een scherm onder zijn vingers er niet in slaagt om de airco te activeren zonder de verwarming uit te schakelen… Al beloofden ze bij Leapmotor wel dat dit aan een vertaalfout lag die er bij de volgende over-the-airupdate uit vliegt.
Conclusie
Wat dus te denken van deze Leapmotor T03? Wel, op papier is dit alvast een betere keuze dan een Dacia Spring, of toch indien je die laatste als meer bruikbare ‘Extreme’ wou kopen. Dan biedt de Leapmotor meer uitrusting, meer vermogen en meer rijbereik voor minder geld. Stiekem blijft die 18.900 euro echter best veel geld voor wat je dan krijgt en daar heeft de Dacia een streepje voor. Die heeft namelijk wél een goedkopere basisversie en al is het maar gevoelsmatig: “een Dacia vanaf 16.990 euro” klinkt nu eenmaal beter dan “een Leapmotor vanaf 18.900 euro”.
Specificaties
Motor | Elektromotor |
---|---|
Vermogen | 95 pk |
Koppel | 158 Nm |
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 175 kg |
Topsnelheid | 130 km/u |
Prijs basismodel | € 18 900 |
0 tot 100 km/u | 12.70 sec |
Min. kofferinhoud | 210 L |
Max. kofferinhoud | 880 L |
Rijtaks | 0 |
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reacties
door Adriaan
door Joram Van Acker
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen