Autonieuws: Officieel

BMW M3/M4 eerste cijfers: meer dan 500 Nm!

BMW heeft in een persbericht de eerste cijfers van hun M3/M4 modellen vrijgegeven. Het nieuwe zes-in-lijn TwinPower Turbo blok moet maar liefst 430 pk en 500 Nm gaan leveren.

Wij krijgen alvast tintelingen bij het lezen van dat koppel. De vorige E92 M3 leverde immers maar 400 Nm, en dat was al geen doetje. Het nieuwe S55B30 combineert volgens BMW de beste eigenschappen van een NA (naturally aspirated) blok met die van een turbomotor. De nieuwe motor blijft volgens Dr. Friedrich Nitschke - hoofd van M GmbH - doortrekken tot aan de rode lijn van 7500 toeren per minuut.

De M3/M4 zou ook een totaalgewicht van onder de 1500 kg meekrijgen. Samen met de zuinigere motor moet er op papier tot 25% minder brandstof verbruikt worden. Hoeveel daar in de realiteit van te zien zal zijn, dat is iets anders.

Handbak standaard

De puike cijfers zijn nog niet eens het beste nieuws, want BMW maakte ook bekend dat de M3 en M4 standaard met een handgeschakelde zesbak geleverd zullen worden. Een bak die maar liefst 12 kg lichter is dan zijn voorganger en die voor het eerst ook zelf tussengas levert bij het terugschakelen. Als je gehecht bent aan je launchcontrol of gewoonweg niet zelf wilt schakelen dan is de M DCT automaat met zeven versnellingen ook nog steeds een optie.

CSL terug van weggeweest?

Ook heeft M GmbH een nieuw variabel differentieel gemonteerd dat constant de juiste hoeveel lock berekend. Puristen gaan de elektrische stuurbekrachtiging vervloeken maar wij vertrouwen erop dat BMW en zijn M divisie hier wel iets op zullen vinden.

Volgens Nitschke komt er misschien zelfs een lichtgewicht versie met een gestript interieur die wel eens onder de 1400 kg zou kunnen gaan wegen. De terugkomst van de CSL-naam?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen