Een nieuwe A4? Dan kan je er prat op gaan dat stelselmatig alle uitvoering ten tonele verschijnen. Na de sportieve S-derivaten is het nu de beurt aan de allroad-variant, de moddervreter onder de A4's.
Het is een vast waarde bij Audi's, Avants die hoger op hun pootjes worden gezet. Met rede, want de zogenaamde allroad's vinden gretig aftrek bij het cliënteel. Geen wonder dat ook de nieuwe generatie A4 in de cataloog verschijnt als allroad Quattro.
Nieuw tegenover vorige generatie - en misschien wel het meest noemenswaardige - is de Quattro aandrijving die voortaan standaard is. Gedaan dus met voorwielaangedreven allroad's. Visueel herken je de nieuwe net zoals voordien aan het extra plastiek bumperwerk, robuuste bodembescherming, diffusor en extra rijhoogte. Specifiek gaat het over 34 millimeter. Echte kenners zien dan ook nog de verhoogde daktrailing.
Lichter, rapper, technologischer
Onder de verhoogde kap een resem aan diesel- en benzinemotoren te vinden. Beginnen doen we met de 2.0 TDI, die komt er in versies van 150 pk (320 Nm), 163 pk (400 Nm) en 190 pk (400 Nm). Echte bazen bestellen natuurlijk de 3.0 TDI, een zescilinder met 218 pk (400 Nm) of 272 pk (600 Nm). Die laatste vliegt alvast in 5,5 seconden naar de honderd over slijk en mos. Benzinerijders doen dan weer beroep op een 2.0 TFSI met 252 pk en 370 Nm. Afhankelijk van de motor krijg je de keuze uit een manuele zesbak, 7traps S Tronic of 8traps Tiptronic.
Tegenover vorige generatie schudt de A4 allroad trouwens serieus wat gewicht van zich af. Tot 90 kilogram. Waardoor pakweg de 2.0 TFSI zo'n 1.580 kilogram op de weegschaal legt. Het onderstel kan je voortaan dan ook weer - optioneel - krijgen met demperregeling. Dat systeem meet via sensoren de beweging van alle vier de wielen en zorgt volgens Audi voor nog meer comfort en betere offroadeigenschappen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen