De nieuwe A4 Avant - en coupé-afgeleide - A5 Sportback volgen kleine broer A3 en kunnen voortaan ook rondtuffen op aardgas. DATS 24, heeft weer reden tot juichen.
Zowat de populairste knaap in leasingland, de Audi A4 Avant. Vaak met een diesel aan boord. Ecobewuste bedrijven hebben nu echter een waardig alternatief, want Audi heeft (eindelijk) de G-Tron-variant van de A4 gelanceerd. Je weet wel, de modellen die op CNG rijden. Daarvoor wordt de 2-liter TFSI turbobenzine lichtjes herwerkt, krimpt de benzintank en wordt er plaats gemaakt voor een aardgastank. Het resultaat is een motor met 170 pk en 270 Nm die rond de 4 kilogram CNG per honderd kilometer zou mogen verbruiken. Waardoor je - in Audi-cijfers - 500 kilometer ver moet geraken. Geen CNG-laadstation in de buurt? Dan begint de G-Tron de benzinetank leeg te nippen. Waardoor je nog eens 450 kilometer ver moet geraken. Niet slecht.
Het gevolg van de CNG-ombouw is een daling in CO2-uitstoot naar 102 g/km. Ter vergelijking; Audi heeft momenteel een A4 diesel in het gamma die 95 g/km uitstoot. Al gaan we er prat op dat de veranderingen die op til staan in de testcyclus (en regeringen) er voor gaan zorgen dat CNG beter uit de bus komt. Dit najaar bij je dealer, de A4 Berline en A5 Coupé/ Cabrio krijgen de G-Tron-kuur evenwel niet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen