Noem het geen facelift maar met het zicht op de frisse competitie in het segment heeft Mercedes besloten een hoop technische wijzigingen door te voeren aan haar E-Klasse. Veiliger, geconnecteerder en met een 'hybride'-AMG-uitvoering als nieuwigheden!
Hij mag dan nog maar twee jaar oud zijn de laatste generatie E-Klasse, op die korte tijd heeft de concurrentie alles behalve stilgezeten. Denk maar aan de nieuwe BMW 5 Reeks, Audi A6 en sinds gisteren de Lexus ES. Sterke concurrenten die het merk met de ster wil counteren door een rits aan technische vernieuwingen door te voeren op de E-Klasse, met zelfs plots een hybride-AMG.
Handen aan het stuur
Bij zijn lancering in 2016 zette de E alvast een nieuwe benchmark, want plots was daar een massaproductiesedan die autonoom op de autostrade kon rijden en zelfs van baanvak kon wisselen. Die systemen, Distance Assist Distronic en Active Steering Assist, krijgen een software-update waardoor ze nog wat slimmer overweg kunnen met de omgeving. Wat dacht je van het automatisch afremmen voor aankomende bochten, rotondes en hindernissen terwijl de cruisecontrol op staat?
Om er voor te zorgen dat je de handen evenwel nog aan het stuur houdt, besloot Mercedes om - eindelijk - de functietoetsen voor de systemen op het stuur te integreren. Waardoor je niet door heel de cabine moet gaan zoeken naar een hendeltje. Een klein detail maar zonder discussie vooruitgang. Iets minder cutting edge is de uitbreiding van het infotainmentsysteem waar je nu een inkomende oproep kan aannemen op twee smartphones. Hoe dat juist moet klinken, daar zijn we niet 'The Verge'-genoeg voor maar het is er voortaan.
Avantgarde sporten
Verder speelt Mercedes ook in op de trend dat klanten vaak weg stappen van sportievere uitvoeringen (lees: AMG-line) met een harde ophanging. Waardoor het merk een SportStyle-pakket introduceert dat je bovenop niet-AMG-Line uitvoeringen kan bestellen. Dat pakket voegt enkel subtiele visuele tweaks aan het geheel toe. Denk aan een chromen streepje onderaan de voor- en achterbumper, SportLine-badges op de flank en valse uitlaatvormpjes achteraan.
Ook binnenin kan je aan het SportStylen, met een zwarte dakhemel, zwarte inlegaccenten van hout, sportpedalen en specifieke vloermatjes. Zeg dat gedoe je niets, dan voerde Mercedes ook nog kleine veranderingen door bij de andere uitvoeringen. Zo zijn er twee nieuwe houtsoorten voor de middenconsole, zijn de schakellepels voortaan geverfd in plaats van gegalvaniseerd, vallen er vier nieuwe velgsoorten te rapen (van 17 tot 18-duim), is het Seat Comfort Package tegenwoordig standaard op de hogere uitvoeringen en krijg je tenslotte het ronde analoge klokje standaard wanneer je COMAND Online bestelt.
Hybride AMG
Op motorisch vlak voert Mercedes twee wijzigingen toe. Wijzigingen die het merendeel van de klanten evenwel niet zullen ervaren. Zo is er boven de 350d voortaan een 400d-uitvoering. Dat staat dan gelijk aan een zes-in-lijn turbodiesel met 340 pk en 700 (!) Nm koppel. Net geen vijf seconden heeft dat blok nodig om de E naar de 100 te doen snellen en het normverbruik zou een brave 5,5 liter moeten zijn.
Mag het nog een tikkeltje sneller? Dan moet je voor de opvolger van de Mercedes-AMG E 43 gaan, de Mercedes-AMG E 53 4Matic+. Die vervangt de 3-liter V6 door een 3-liter zes-in-lijn en maakt gebruik van elektrokracht via het 48-boordnetwerk. Wat dit juist wil zeggen? Dat deze AMG technisch een hybride is. Met op papier 435 pk en 520 Nm, al kan de elektrische compressor bij een vingerknip (lees: stevige acceleratie) kortstondig instant 21 pk en 250 Nm leveren. Het resultaat van dit alles? Een AMG die identiek dezelfde CO2 en verbruikswaarden als de 43 weet voor te leggen maar sneller uit de hoek komt.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen