Autonieuws: Officieel

Belgische dieselverkoop voorbije maanden terug in de lift

Na maanden klappen te krijgen van imago-besmeurende campagnes, gestegen brandstofprijzen en een drab aan negatieve berichtgeving zit de verkoop van de diesel in ons Belgenland terug in de lift. Wat is er aan de hand?

"De diesel is dood!" Je hoort het de anti-dieselbrigade zo nog juichen wanneer het marktaandeel begin dit jaar naar 34 procent zakte. Een schim van vroeger, want amper een paar jaar geleden was de diesel heer en meester in de Belgische autoverkoop. Iets waar de negatieve berichtgeving rond dieselgate een serieus stokje voor heeft gestoken. Wat blijkt echter? Sinds april dit jaar zit de dieselverkoop terug in de lift. Een trage lift maar evenwel een lift. Waarom grijpen de Belgen "terug" naar de diesel? Daar zijn een aantal goede redenen voor.

1: Emotie maakt plaats voor ratio

Een emotionele rollercoaster, dat was de berichtgeving rond dieselwagens de laatste jaren op z'n minst. Eigenaars van een (oude én nieuwe) diesel werd een absoluut schuldgevoel aangepraat. Daar waar ze een paar jaar geleden nog een fikse premie kregen voor hun zelfontbrander. Een grote groep autokopers ging dan ook mee in de emotionele stroming en kocht principieel een benzine. Zonder echt te denken aan de voor- en nadelen van elke brandstofsoort.

Image
diesel-verkoop-2018

Het resultaat? Verknochte diesel- en veelrijders komen tot het besef dat zo'n benzinewagen een stuk meer verbruikt. Of eigenlijk beter; moderne dieselwagens zijn bijna pervers zuinig. Aan de pomp mag de diesel tegenwoordig dan een stukje duurder staan, als je per honderd kilometer dik 2 tot 3 liter minder verbruikt, dan is de som snel gemaakt. Mensen zijn terug beginnen rekenen, in plaats van roepen, tieren en huilen.

2: Ver-van-mijn-bed-show

Nieuwe autokopers voelen in de realiteit weinig impact van de gevreesde Lage Emissie Zones. Want met een oude diesel mag je dan misschien Antwerpen (lees: de LEZ) niet meer binnen, voor moderne diesels is het eigenlijk nog een ver-van-het-bed-show. Om je een idee te geven; EURO 5-diesels (auto's vanaf ruwweg 2009) mogen binnen tot 2025. Nieuwe dieselwagens (Euro 6) zijn op z'n minst vrijgesteld tot 2028.

Het is dan ook een realiteit dat het merendeel van de mensen die nu een nieuwe dieselwagen kopen eveneens nu al weten dat ze die wagen niet bij zullen houden tot 2028. Denk maar aan de leasingsector, waar auto's vaak om de vier jaar ingewisseld worden. Dat wil dus zeggen dat je pas binnen twee "nieuwe leasingwagens" moet na gaan denken over de toelating in sommige steden.

3: Sector werkt stijging in de hand

"We krijgen de diesel niet meer aan de straatstenen kwijt", een geliefde uitspraak van de lokale garagist om de inruilwaarde van je "oude" diesel teniet te doen. Deels correct maar eigenlijk ook complete lariekoek. Want zoals eerder gezegd is een ondertussen elf jaar oude dieselauto nog tot 2025 overal in België welkom. Het niet kwijt geraken aan de straatstenen heeft echter ook een averechts effect, want tweedehands dieselwagens staan plots een stuk goedkoper op de zoekertjessites. Waardoor je heuse dealtjes kan slaan.

Image
bosch-diesel

Niet enkel tweedehands trouwens, want ook automerken hebben nieuwe dieselwagens de laatste maanden door de strot geramd van kopers. De oorzaak? De omschakeling naar de WLTP-normen begin deze maand. Alle niet-WLTP-stock moest dan ook de deur uit bij de dealer. Waardoor je vaak een fikse korting kreeg op een dieselwagen. Niet anders voor benzinewagens trouwens. Alleen hadden veel garages een stuk meer diesels achteraan op de parking staan dan benzinewagens.

4: Sector werkt stijging in de hand (BIS)

Europa is zonder twijfel met de voeten aan het rammelen van de autosector. Zo moeten merken langs de éne kant tegen 2020/2021 de gemiddelde CO2-uitstoot naar 95 g/km krijgen, aan de andere kant worden CO2-vriendelijke-diesels compleet zwart gemaakt door de EU. Automerken hebben er dan ook alle baat bij om diesels de komende jaren te blijven verkopen. Want anders zullen ze de doelstelling van de EU nooit halen. Met monsterboetes tot gevolg.

De realiteit heeft namelijk geleerd dat automerken de omschakeling naar elektrische wagens (hybrides, PHEVS en EV's) serieus overschat hebben. Lanceer je dus nu een eerste elektrische wagen, dan is het naïef om te denken dat die auto de CO2-uitstoot van je gehele vloot duchtig naar beneden krijgt. Elektrische auto's blijven voor een marginaal aandeel in de autoverkoop zorgen. Waardoor diesel the way to go is voor een hoop automerken.

Kanttekening

Na het dieptepunt in marktaandeel van april 2018 (34%) kent de diesel dus terug een heropleving door bovenstaande redenen. Al doen die de heropleving groter lijken dan het eigenlijk is, want momenteel hangt het dieselaandeel ergens rond 36,2 procent. Een stijging van dus amper 2% en nog steeds een serieus geslonken marktaandeel tegenover een decennia geleden. Om je een idee te geven, in 2012 waren ruwweg 7 op de 10 nieuwe auto's in België een diesel. Waardoor de diesel zonder twijfel verbannen is tot een bijrol in de auto-industrie van de toekomst. Maar evenwel geen onbelangrijke bijrol.

Cijfers/bron: Febiac

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen